منو

انواع آسیب های تاندون پرونئال چیست و چگونه درمان می شوند؟

تاندون پرونئال، تاندونی نواری از جنس بافت همبند می باشد که عضله را به استخوان متصل می کند. هر دو تاندون پرونئال پا، در پشت استخوان قوزک خارجی پا و در کنار هم قرار گرفته اند. در این مقاله به بررسی آسیب های تاندون پرونئال می پردازیم. (تاندون پرونئال درمچ تا کف پا قرار دارد و عصب پرونئال در کنار زانو)  ایا عصب پرونئال ترمیم میشود؟

تاندون های پرونئال شامل تاندون پرونئال کوتاه و تاندون پرونئال بلند می شود. پرونئال کوتاه (پرونیوس برویس) به قسمت خارجی میانه پا متصل می شود(متاتارس پنجم)، در حالی که که پرونئال بلند (پرونیوس لونگوس) در زیر پا و نزدیک به قسمت درونی قوس پا قرار دارد. عملکرد اصلی تاندون های پرونئال تثبیت پا و مچ پا و محافظت از آنها در برابر پیچ خوردگی ها می باشد.

چه زمانی به جراحی تاندون پرونئال نیاز است؟

در برخی موارد، ممکن است جهت ترمیم تاندون یا تاندون ها و احتمالا درمان ناپایداری لیگامانی همراه  به جراحی نیاز باشد. جراح پا و مچ پا نسبت به شرایط بیمار و سبک زندگی او مناسب ترین فرایند درمانی را تعیین می کند. پس از جراحی، فیزیوتراپی بخشی مهم از توانبخشی می باشد.

عصب پرونئال که با نام عصب فیبولار هم شناخته می‌شود یکی از دو شاخه عصب سیاتیک بوده که در نزدیکی زانو واقع شده و تا عضلات بالا آورنده مچ پا امتداد یافته و موجب انقباض و حرکت صحیح آن‌ها می‌شود. هر گونه فشار و آسیب به مفصل زانو و مفاصل مچ پا می‌تواند موجب آسیب به عصب پرونئال بشود. از آنجا که عصب پرونئال حرکات کلی عضلات پا را کنترل می‌کند در نتیجه آسیب به آن می‌تواند باعث اختلال در بالا بردن پا در هنگام راه رفتن بشود. اما سوالی که مطرح بوده که آیا راهکاری برای ترمیم عصب پرونئال آسیب دیده وجود دارد؟ در ادامه به این سوال بیشتر خواهیم پرداخت.

آیا عصب پرونئال ترمیم می‌شود؟

میزان و شدت آسیب به عصب پرونئال ممکن است متفاوت باشد که طبیعتا درصد ترمیم آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی عصب پرونئال با انجام اقدامات پزشکی چون استراحت، مصرف دارو، فیزیوتراپی، گرما و سرما درمانی و حتی جراحی قابل ترمیم است.

در نظر داشته باشید با توجه به عاملی که باعث آسیب به عصب پرونئال می‌شود، ترمیم آن می‌تواند دشوار یا آسان باشد. به عنوان مثال ترمیم عصب پرونئال که بر اثر فشار فیزیکی بر زانو ایجاد شده با حذف عامل آسیب زا و استراحت راحت‌تر خواهد بود. در مقابل ترمیم عصب پرونئال که ممکن است بر اثر عوامل داخلی و بیماری‌های زمینه‌ای چون دیابت، وجود تومور، مصرف برخی از دارو‌ها، مسمومیت و عوارض جراحی و … ایجاد شده، ممکن است زمانبر و دشوار‌تر باشد.

مدت زمان ترمیم عصب پرونئال

مدت زمان ترمیم عصب پرونئال وابسته به شدت و نوع آسیب به این نوع عصب است. در موارد خفیف، ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد تا عصب پرونئال بدون اقدامات پزشکی و با حذف عامل‌های آسیب زا سلامت خود را به دست آورد. ولی در مواردی که آسیب شدید باشد حتی بعد از اقدامات پزشکی چون فیزیوتراپی، جراحی و… گاهی حدود هجده ماه برای ترمیم عصب پرونئال زمان لازم خواهد بود.

علائم آسیب تاندون پرونئال

آسیب های تاندون پرونئال می توانند حاد (با حادثه ای ناگهانی) یا مزمن (در طول زمان) باشند. این آسیب ها بیشتر برای افرادی اتفاق می افتند که مچ پایشان در معرض استفاده ی بیش از حد و یا مکرر است، بطور مثال ورزشکارانی که مچ پای درگیر در فعالیت مداوم دارند.

علاوه بر این، افرادی که قوس پای آنها بیش از حد نرمال است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسیب های تاندون پرونئال هستند. انواع اصلی آسیب های تاندون پرونئال، تاندونیت (التهاب تاندون)، پارگی و ناپایداری تاندون هستند.

دلایل آسیب به تاندون پرونئال

عوامل زیر ممکن است دلایلی برای ابتلا به این عارضه باشند، علائم هر کدام از آنها در ادامه درج شده:

۱-تاندونیت

التهاب یکی از تاندون ها یا هر دوی آنها می باشد. التهاب توسط فعالیت هایی ایجاد می شود که شامل استفاده مکرر از تاندون، استفاده بیش از حد از تاندون و آسیب (مانند پیچ خوردگی مچ پا) می شوند. علائم تاندونیت شامل موارد زیر می شوند:

  • درد
  • تورم
  • احساس گرما در هنگام لمس

ترمیم عصب پرونئال

۲- پارگی تاندون پرونئال

پارگی های شدید توسط فعالیت مکرر یا آسیب ایجاد می شوند. علائم فوری این پارگی های شدید شامل موارد زیر می شوند:

✔درد

✔تورم

✔ضعف یا بی ثباتی پا و مچ پا (خالی کردن مچ پا)

با گذشت زمان، این پارگی ها می توانند به یک تغییر در شکل پا منجر شوند که در آن زاویه قوس پا گودتر شدن کف پا می شود. (گودی کف پا)

آسیب دیدگی مزمن تاندون (تاندینوزیس) معمولا در اثر استفاده بیش از حد و در طول بازه های زمانی طولانی (معمولا چند سال) رخ می دهد.

در پارگی های مزمن، تاندون مانند کشی است که به قدری کشیده می شود تا باریک گشته و درنهایت پاره شود. ابتلا به زاویه بیش از حد قوس پا نیز فرد را در معرض ابتلا به پارگی مزمن تاندون قرار می دهد. علائم پارگی های مزمن تاندون شامل موارد زیر شود:

  • درد های تکی (گاه به گاه) در قسمت خارجی مچ پا
  • ضعف یا بی ثباتی در مچ پا
  • افزایش زاویه قوس پا

۳_ دررفتگی تاندون پا

در رفتگی به معنای این است که یکی از تاندون ها یا هر دوی آنها از موقعیت عادی خود خارج شوند. در برخی موارد، در رفتگی در اثر شرایطی مادرزادی است که فرد با یک تغییر در شکل استخوان یا عضله متولد می شود. در دیگر موارد، در رفتگی پس از آسیبی مانند پیچ خوردگی مچ پا به وجود می آید.

آسیب یا صدمه به بافتی (رتیناکولوم) که سبب تثبیت تاندون ها می شود، می تواند به در رفتگی مزمن تاندون منجر شود. علائم در رفتگی شامل موارد زیر شود:

  • احساس لرزش تاندون در نواحی استخوان مچ پا
  • درد گاه به گاه در پشت استخوان مچ پا
  • ضعف یا بی ثباتی مچ پا

از آنجایی که تاندونی که از جای خود خارج شده است بیشتر در معرض شکاف برداشتن و پارگی قرار دارد، درمان زودهنگام در رفتگی حیاتی می باشد. بنابراین اگر این احساس لغزش گفته شده را در پای خود حس کردید، فورا با یک جراح پا و مچ پا مشورت کنید.

تشخیص آسیب تاندون پرونئال

از آنجایی که گاهی اوقات آسیب های تاندون پرونئال به اشتباه تشخیص داده می شوند و وضعیت فرد ممکن است بدون درمان بدتر شود، ارزیابی اولیه توسط یک جراح پا و مچ پا توصیه می شود.

جهت تشخیص یک آسیب تاندون پرونئال، جراح  پا را معاینه کرده به دنبال درد، بی ثباتی، تورم، گرما و ضعف بر روی قسمت خارجی مچ پا خواهد گشت. به علاوه، ممکن است جهت ارزیابی کامل آسیب رادیوگرافی یا دیگر روش های تصویربرداری پیشرفته مورد نیاز باشد.

همچنین، جراح پا و مچ پا به دنبال نشانه های پیچ خوردگی مچ و دیگر آسیب های مربوطه ای خواهد گشت که گاهی اوقات در ارتباط با  آسیب تاندون پرونئال هستند. انجام یک تشخیص صحیح  مهم است، زیرا ناراحتی و درد مچ پا به صورت مداوم پس از یک پیچ خوردگی ساده می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر باشد.

فیزیوتراپی

درمان غیر جراحی برای ترمیم عصب پرونئال

درمان به نوع آسیب رسیده شده به تاندون پرونئال بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

۱_ بی حرکت ساختن

ممکن است جهت بازداشتن مچ پا جلوگیری از حرکت دادن و التیام به آسیب، از آتل یا گچ گیری استفاده شود.

۲_ داروها

داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریقی می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

۳_ فیزیوتراپی

درمان با یخ، گرما یا امواج فراصوت می توانند جهت کاهش تورم و درد استفاده شوند. همگام با بهبود علائم، ممکن است ورزش هایی جهت قوی تر کردن عضلات و افزایش تعادل و محدوده حرکتی اضافه شوند.

۴_ مچ بند

جراح می تواند برای مدتی کوتاه یا در حین فعالیت هایی که نیاز به حرکت مکرر مچ پا دارند، مچ بند را پیشنهاد دهد. هنگامی که بیمار نیازمند جراحی نیست، استفاده از مچ بند می تواند گزینه ای درمانی برای او تلقی شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر معین یکشنبه ۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بالای مچ پای چپم دقیقا 10 سانت بالاتر از قوزک پا به استخوان نازک نی ضربه نسبتا شدیدی خورده
    دکتر ارتوپد رفتم و عکس فیزیوتراپی هم گرفتم ولی نشانه ای از شکستگی یا مو برداشتن وجود نداشت و دکتر گفت تا دو هفته اگه دردش کم نشد بیام دوباره عکس بگیرم شاید مو برداشته باشه و الان تو عکس نشون نمیده
    با این وجود درد شدیدی موقع تکان خوردن مچ پا یا راه رفتن در جهت هایی که مچ پا صاف نیست ، دارم ؛ ولی در حالت عادی یا استراحت یا صاف ایستادن هیچ دردی ندارم
    خودم احتمال میدم رباط یا عضله پرونئوس آسیب دیده ولی این که آسیب دیدگیش کوفتگی یا پاره شدن هست نمیدونم
    مچ پا هم با پماد دیکلوفناک مالیدن و کش و بانداژ بستم
    ممنون میشم اگه بفرمایید که مشکل از تاندون هست یا عضله و آیا پارگی هست یا کوفتگی؟
    من چون شرایط کاریم جوری هست که با پا زیاد راه میروم و کار میکنم میخواستم بدونم راه درمانی هست که بدون گچ گرفتن بتونم به کارهایم برسم
    در ضمن تورم هم در آن قسمت نداشتم
    خیلی ممنون بابت اطلاعاتی گذاشتین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      درود

      به نظرم انجام ام آر آى كمك مى كنه

      با احترام

  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز حدود چند سال از ناحیه پشت پاشنه پا دچار درد هستم معمولا اول صبح درد خیلی شدید دارم بعد ورزش درد دارم و بید از هر بار نشستن و بلند شدن درد دارم عکس رادیو لوژی گرفتم یه دکتری فرمودند پاشنه پا استخوان اضافه دارد و باید تراشیده شود و دو تا از دکترای دیگر فرمودند با دارو حل میشود خواستم نظر شما را به عنوان کارشناش ارشد و متخصص در این زمینه داشته باشم
    با تشکر
    حسابی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      درمان اوليه به نظر من فيزيوتراپى و كشش عضلات دو قلو ساق و تاندون آشيل هست به علاوه شاك ويوshockwave therapy)
      اگر ظرف شش ماه خوب نشد عمل مى خواد
      با احترام
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    اگر تاندون آشیل پارگی کامل داشته باشه بعد از عمل جراحی میتونم به فوتبال حرفه ای ادامه دهم؟
    طول دوره درمان چند ماه است و بعد از چند ماه می تونم به فوتبال برگردم.
    احتمال پارگی مجدد دارد یا خیر؟ به زبده بودن جراح بستگی دارد یا نه؟
    سن 22 سال وزن 60 کیلو قد 180
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      بله تكنيك جراحى بسيار مهمه
      حدود يك سال طول مى كشه تا به فوتبال حرفه اى برگردين
      با احترام
  • تصویر کاربر وستا پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام،مچ پاي من پيچ خورد و پس از مراجه به دكتر گفتند كه رگ ب رگ شده و آسيب كمي ب تاندون پا .به مدت چهار هفته داخل گچبود الان سه روزه پامو بازكرده ام اما نمي تونم راه برم وقتي فشار بهش مبارم دور مچ پام درد ميگيره و قسمت پاشنه پام انگار سوزن داخلش فرو ميكني ،مي خواستم بدونم اين درد عاديه ؟!به راه رفتن با درد ادامه بدم ؟!و اينكه فيزيوتراپي لازم هست؟؟!"هنوز پام متورم و قرمز و سياه رنگه ك به نسبت داره رنگش كمرنگتر و ب حالت عادي در ميگرده"
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      فيزيوتراپى انجام بدين و بعد از ده جلسه فيزيوتراپى براى معاينه تشريف بياريد
      با احترام
  • تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده 12 سال هست که مشکل مچ پا دارم جفت مچ پاهام هم چپ و هم راست ؛ و عکس MRi گرفتم ؛ جواب هاشون این بود که پارگی نسبی سه رباط و تجمع مایع اضافی و بند پیگر شدم و به کرمان رفتم. پیش دکتر محسن زارعی جلال آبادی دکتر زارعی گفتن از سر نو MRi بگیرم و پیش شما مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      مهمتر از يافته هاى تصويرى شما معاينه بالينى هست كه بايد انجام بشه تا بشه تصميمم بگيريم
      با احترام
  • تصویر کاربر فرزانه پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ممنون از پاسخگویی
    عرض کردید که واسه انتقال تاندون باید آزمایشاتی انجام بشه تا ببینید امکانش هست یان؟
    اگه میشه لطف کنید بفرمایید همون ازمایشاتو من تو شهر خودمون انجام بدم نتیجه رو بیارم خدمتتون چون امکان اینکه تهران زیاد بمونم نیستش.
    با تشکر فراوان ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      يك نوار عصب بايد انجام بشه و معاينه بشين
      با احترام
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام، من تاندون اشیلمو عمل کردم 15جلسه فیزیو تراپی هم رفتم اما متاسفانه در یک حادثه اشیلم کش اومد دوباره الان خیلی درد دارم تاندونم سالمه اما درد دارم و اینکه اشیلم یه صدایی هم میده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      درود
      نفرمودين كى عمل شدين
      در هر حال بهتره آتل داشته باشين به مدت دو هفته و از كمپرس متناوب گرم و سرد استفاده كنيد و در اولين فرصت به پزشك جراحتون مراجعه كنيد
      با احترام
  • تصویر کاربر حمیده یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر شما ۵ به بعد میان مطب یا ۱۳ زخم مچ پای من اورژانسی خیلی درد دارم .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      درود
      ١٣ به بعد
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    از الان میتونم وقت بگیرم از منشی
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      بله فكر مى كنم براى ارديبهشت بتونيد
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر گرامی. من عمل آرتروسکوپی مچ پا انجام دادم وغضروف ها رو دکتر تراش داده است بعد از دو ماه هیچ تغییری نکرده است مشکل کجاست متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام اگه ممكنه تصاوير عكس و ام آر آى قبل از عمل رو آپلود كنيد
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر