منو

جوش خوردن استخوان چطور اتفاق می افتد؟

وقتی قسمتی از استخوان یا تمام آن می شکند، می ‌گوییم شکستگی رخ داده است. در اکثر موارد، سقوط و زمین خوردن باعث شکستگی استخوان می‌ شود. جوش خوردن استخوان بعد از شکستگی نیاز به زمان دارد و در چندین مرحله با روش های درمانی مختلف جوش می خورد و بهبودی حاصل می شود، اما مهم است بدانیم بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان چیست؟

جوش خوردن استخوان چه مدت طول میکشد؟

استخوان شکسته، مخصوصا در کودکان، توانایی خارق ‌العاده‌ای در جوش خوردن دارد. بعد از گذشت چند هفته از آسیب، استخوان جدید شکل می ‌گیرد ولی درمان کامل به زمان بیشتر نیاز دارد.

مرحله ۱: (مرحله ورم)

بعد از گذشت چند ساعت از آسیب، ترمیم شروع می ‌شود. ناحیه صدمه ‌دیده در اثر تشکیل لخته خون ملتهب می ‌شود. سیستم ایمنی سلول‌ هایی را به ناحیه آسیب دیده می‌ فرستد که تکه ‌های کوچک استخوان و هرگونه میکروب را از بین می ‌برد. به علاوه، عروق خونی در ناحیه آسیب ‌دیده رشد می ‌کند تا فرایند جوش خوردن استخوان سریع شود. این مرحله یک یا دو هفته طول می ‌کشد.

مرحله ۲: (ترمیم استخوان ۱)

طی۴ تا ۲۱ روز بعد، دور استخوان شکسته پینه می بندد. در این مرحله، ماده‌ای به اسم کلاژن به تدریج جای لخته خون را می ‌گیرد. پینه از لخته خون زمخت‌تر است اما به زخامت استخوان نیست. به همین خاطر ناحیه آسیب دیده گچ گرفته می‌ شود تا استخوان در حال ترمیم ثابت بماند. اگر استخوان جا به جا شود، پینه نرم از بین می ‌رود و ترمیم عقب می ‌افتد.

مرحله ۳: (ترمیم استخوان ۲)

تقریبا دو هفته بعد از شکستگی، سلول‌هایی به اسم استئوبلاست دست به کار می‌ شوند. این سلول ‌ها باعث جوش خوردن استخوان جدید می‌ شوند و مواد معدنی مورد نیاز برای استحکام استخوان را تامین می‌کنند. پینه زمخت در این مرحله تشکیل می ‌شود و معمولا ۶ تا۱۲ هفته بعد از شکستگی برطرف می‌شود.

مرحله ۴: (مرحله بازسازی)

حالا به خط پایان نزدیک می ‌شوید: بازسازی استخوان. در این مرحله سلول ‌هایی به نام استئوکلاست تغییر و تعدیل مورد نیاز را انجام می ‌دهند. این سلول ‌ها هر استخوان اضافه ‌ای را که در مرحله ترمیم شکل گرفته تجزیه می ‌کنند تا شکل استخوان به حالت عادی برگردد. بازگشت به فعالیت ‌های عادی در این مرحله، به درمان و جوش خوردن استخوان کمک می ‌کند. ممکن است این مرحله زمان زیادی طول بکشد و گاهی تا ۹ سال ادامه دارد.

چطور می ‌توانم به جوش خوردن استخوان کمک کنم؟

برای کمک به جوش خوردن استخوان:

اگر درمان به درستی انجام شود، استخوان شکسته معمولا خوب جوش می ‌خورد. بعد از چند ماه، می ‌توانید به روال عادی قبل از شکستگی برگردید.
شکستگی استخوان در کودکی وضعیتی شایع و قابل درمان است. در اکثر موارد، شکستگی استخوان به خوبی درمان می‌ شود و بچه ‌ها می ‌توانند به روال عادی خود برگردند.

انواع شکستگی استخوان

انواع شایع شکستگی شامل موارد زیر است:

✳️ عرضی: استخوان درست از عرض می‌ شکند.

✳️ شکستگی استرسی: شکستگی نازک یا موگرفتگی

✳️ مایل: خط شکستگی مایل است

✳️ ترکه‌ ای: یک طرف استخوان می ‌شکند و سمت دیگر مثل شاخه درخت خم می‌شود.

✳️ خرد شدگی: استخوان سه یا چند تکه می ‌شود

از دیگر انواع شکستگی می ‌توان به شکستگی فشاری که معمولا در ستون فقرات رخ می ‌دهد، شکستگی مارپیچی و شکستگی آولژن (کشیدگی استخوان توسط تاندون یا رباط) اشاره کرد.

انواع شکستگی استخوان

علائم شکستگی استخوان

اگر تا چند ساعت بعد از آسیب در ناحیه مورد نظر احساس درد می‌ کنید، باید با پزشک مشورت کنید. پزشک به کمک عکس ‌برداری، دنبال شکاف در محل شکستگی می‌ گردد و در فواصل زمانی معین، معاینات لازم را انجام می ‌دهد تا از پیشرفت روند درمان طی چند ماه مطمئن شود. پزشک با تست کم‌ خونی، عفونت و دیابت دنبال دلیل شکستگی می‌ گردد.

بدن برای اینکه شما را از وجود مشکل آگاه کند، به غیر از درد علائم هشداردهنده دیگر نیز از خود نشان می ‌دهد. مثلا ممکن است حالت لرز و سرگیجه پیدا کنید. دور شکستگی علایم زیر مشاهده می‌ شود:

جوش خوردن استخوان با گچ و آتل

گچ و آتل باعث می‌ شود استخوان حین ترمیم سر جای خود باقی بماند. استخوان جدید ظرف سه تا شش هفته تشکیل و گچ یا آتل برداشته می‌ شود.

درمان شکستگی شدید استخوان

اگر شکستگی شدیدتر باشد، جراحی انجام می ‌شود. پزشک به کمک پیچ، میله یا صفحه استخوان را ثابت نگه می‌ دارد تا استخوان خوب جوش بخورد. ممکن است این قطعات بعد از جوش خوردن استخوان در بدن باقی بماند یا برداشته شود.
در موارد نادر، لازم است با استفاده از تراکشن، قرقره و وزنه، در بیمارستان استخوان در وضعیت درست قرار بگیرد.

نقاهت: هفته ۲-۱

دوره نقاهت به طور متوسط ۶ تا ۸ هفته طول می ‌کشد اما بسته به استخوان، نوع شکستگی، سن و سلامت عمومی بیمار متغیر است. طی چند هفته اول باید صبور باشید و از خودتان مراقبت کنید. اینجاست که مرحله درمان شروع می ‌شود. با دقت توصیه‌ های پزشک را انجام دهید:

✳️ سیگار نکشید.

✳️ هر ورزشی را که پزشک توصیه میکند، انجام دهید.

✳️رژیم غذایی سالم داشته باشید.

✳️ تا جای ممکن به استخوان شکسته استراحت دهید.

دوران نقاهت شکستگی

نقاهت: هفته ۵-۳

استفاده از گچ برای درمان ضروری است اما عضلات بعد از چند هفته عدم تحرک، ضعیف و خشک می ‌شود. در این مرحله باید یکسری ورزش ابتدایی انجام دهید یا فیزیوتراپی را شروع کنید. این کار به تسکین خشکی، عضله سازی و پاکسازی بافت زخم کمک می‌ کند. همچنین می ‌توانید ناحیه آسیب دیده را که مدتی درد داشته تکان دهید.

نقاهت: هفته ۸-۶

معمولا در این مرحله گچ برداشته می‌ شود. به پوست و مو زیر گچ نور نمی ‌رسد و عضلات ضعیف می ‌شود پس ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

⬅️موی بدن در این قسمت تیره تر از حالت عادی است.

⬅️ رنگ‌پریدگی یا پوسته‌ شدن پوست.

⬅️ عضو شکسته کوچک ‌تر به نظر می‌ رسد – عضله کم ‌تری دارد.

به مرور زمان، بدن به حالت عادی برمی ‌گردد و ممکن است به جلسات فیزیوتراپی بیشتری نیاز پیدا کنید. اگر می‌‌خواهید فعالیت ‌های قبلی خود را از سر بگیرید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا محدودیتی وجود دارد یا خیر.

پس از باز کردن گچ پا، احتمالاً متوجه خشک بودن پای خود شده اید. برای بهبود خشکی پا، توصیه می شود به مدت ۱۰ دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مقیمی یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام
    انگشت دوم پای بنده (کنار شست) بسیار بلند است و حالت چکشی پیدا کرده و روی آن پینه بسته و ناخن این انگشت داخل کفش فشرده شده و کاملا تغییر شکل داده، میخواستم ببینم شما عمل کوتاهی این انگشت رو انجام میدهید؟ هزینه‌ عمل چقدر هست حدودا؟ عوارض خاصی برای راه رفتن داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود 

      بله جراحى مى كنم 

      لطفا براى معاينه دقيق و احتساب هزينه ها حضورى نوبت بگيريد

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام. من یک هفته پیش پای راستم پیچ خورد و رباطش آسیب دید. این پا قبلا هم آسیب دیده بود از همون ناحیه. بعد دکتر گفت آتل بگیر و چند روز بعد برو پیش متخصص. متخصص گفت این ۲ هفته توی گچ باشه کافیه و بعدش گفت میتونی با گچ روش راه بری چون آسیب دیدگی خیلی شدید نیست. میخواستم از شما سوال کنم که آیا میشه روش راه رفت؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بله مى شه راه رفت 

  • تصویر کاربر Mohsen جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    دکتر سلام
    من قبلا زانوم کشیدگی رباط داشتم خوب شد
    حالا ضربه ایی متوسط به تیزی در خورده است دقیقا کشککم بدون چرخش .به طور کل‌مشکل خاصی ندارم دردم ندارم ممکنه اسیب دیده باشه؟ یا وسواسیت گرفتم؟
    1. تصویر کاربر Mohsen پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ورمم نکرده و کلا مشکلی ندارم.دکتر لطفا بگین من برای وسواسیت ضربه به زانو‌ باید چ رویه رو پیش بگیرم .به چندین ارتوپد مراجعه کردم و چون هردو زانوهام درگیره یکی‌کندرومالاسی و دیگری قبل تر کشیدگی رباط .هر ضربه ایی میخوره به رباط ربط میدهم در حالیکه همه دکترا به افزایش قدرت عضله چهارسر تاکید داشتن
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      اگر معاينه شدين حتما به تقويت چهار سر بپردازيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر پای من بعلت شکستگی متتارس۵ بمدت ۲ ماه در گچ بود بعد از باز کردن دجار خشکی مچ و محدودیت حرکت بشدم روزانه بسیار زیاد حرکات کششی و نرنش را انجان دادم .انا بعد از ۲۳ روز از باز کردن گچ صبحا و یا با گذشت چند ساعت از بی ح کتی دوباره احساس خشکی ودرد دارم .الانم هنگامی که مچ پا را جمع میکنم در اخرین نقطه احساس دزد شدید دارم و کانل جمع نمیشود .ممکن است فعالیتهای من باعث ایجاد اسیب جدیدی شده باشد. ورم هم دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      به نظر من فيزيوتراپى انجام بدين 

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام.پسرم ۱۶ سالشه کف پاش کاملا صاف
    زیاد پیاده روی کنه ورزش زیاد کنه یا فشار بیاره
    میلنگه راه میره تا چند روز..
    کفی مخصوص هم یکسال تو کفشش استفاده میکنه
    ولی همچنان اذیت میکنه صافی پا..
    البته برادر کوچیکش ۶ سالشه اونم پاش صاف🙁
    راه حل چیه..ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه

      ممكنه نياز به اصلاح جراحى باشه

      لطفا در اينستاگرام من مطلب مربوط رو ببينيد

      drrezanaderi@

       

  • تصویر کاربر ظریف چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من بدلیل پارگی رباط قوزک پا مو گچ گرفتم. میخاستم ببینم آیا میتونم انگشت های پا مو تکون بدم چون اینجوری خشک میشه پام؟مشکلی واسه رباط نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      حتما تكون بدين

  • تصویر کاربر سپیده یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دخترم در نوزادی کچ گیری و عمل داشته الان کمی پاهاش برگشت داره باز باید عمل که
    1. تصویر کاربر سپیده شنبه ۱۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      لطفا راهنمایی کنید دکترش دکتر توکلی بوده
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بله احتمال داره عمل بخواد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید ما یه بیمار ۲۴ ساله داریم ک پاهاش مادرزادی کلاب فوت بوده و جراحی نکرده و الان هم تقریبا وضعیتش شدیده الان تو این سن میشه با اصلاح تاندون اشیل و غیره براش کاری کرد یا خیر؟
    عکسای رادیولوژی رو هم براتون میفرستم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      ايشان احتمالا يك مشكل وسيع تَر دارن

       در هر حال پاها با جراحى تركيبى روى تاندون ها و فيوژن بعضى مفاصل قابل اصلاح هستند و بايد حتما انجام بشه

    2. تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      چ مشکلی مثلا؟زانو ها و لگن هم مشکل دارن؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      بله لگن هم بى مشكل نيست هر چند الان به نظر شديد نيست

    4. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بنظرتون با اصلام مچ پا ها تاثیری رو لگن و زانو ایجاد میشه؟
      همچنین جراحی مچ و اصلاح تاندون ها تاثیری در توان ماهیچه های ران و ساق پا دارن که الان ضعیفن و زود خسته میشن
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      در هر حال بايد پاها از اين وضع خارج بشن اول

    6. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      دکتر شما دکتر غلامحسین شاهچراغی رو تو شیراز شناختی ازش دارین؟ خوبه برا این عمل؟
    7. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      ايشان بسيار مجرب و حاذق هستند و استاد ما

      توصيه مى كنم پيش آقاى دكتر اميررضا وثوقى در شيراز هم برين

      از دوستان خوب من هستن و مى تونيد بفزماييد كه من معرفيتون كردم 

    8. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      دکتر بنظرتون به جز اصلاح مچ پا ها لگن نیاز به جراحی چون فک کنم خیلی شدید نیست و اینکه دفورمیته ی پای راست و خم شدن اندک ستون فقزات در گذر زمان و در نتیجه جبران کاهش عملکرد سمت چپ میباشد
      ممکنه با اصلاح سمت چپ و مچ پاها مشکلات دیگر کاهش یابند
    9. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      امكانش هست

    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام خوب هستین آقای دکتر انشالله که همیشه در سلامت باشید. بنده ۲۱ سالمه از شهرستان میبد به شما پیام دادم.
    تو سن 17 سالگی بر اثر تصادف همراه موتور با سرعت 70کیلومتر پای چپم برخورد کرد به سپر ماشین به طوری که پام مثل فنر جمع شد و برگشت.رفتم دکتر گفتن که تاندومت آسیب دیده پامو گذاشتم توی گچ بعدش تاندومم بهتر شد اما مچ پام خوب نشد.و دوباره که رفتم ام آر آی و برای دکتر بردم نگاه کردن گفتن عمل نمی‌خواد بهبود پیدا می‌کنه به مرور زمان.خلاصه الان 4ساله داره بهتر میشه.ورزشکار بودم ورزشم رو گذاشتم کنار بخاطر مچ پام.ناحیه ی اصلی آسیب سمت چپ پای چپم زیر قوزک هست.وقتی وایمیستم دردم بیشتره بخاطر وزن.یه چیز دیگه آقای دکتر وقتی مچ پام به سمت چپ خم میشه خیلی درد میگیره ولی به سمت راست مشکلی ندارم .تاندومم هم اون انعطاف قبلاً رو نداره.چه بخوابم چه بایستم چه بشینم همیشه درد دارم. بعضی وقتا که زیاد روی پا
    وایمیستم نیمه سمت چپ مچ پام کاملا درد میگیره.خیلی دردناکه😭.توکلمون به خدا بعد به شماست.ممنون میشم کمکم کنین تا دوباره سلامتیمو بدست بیارم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بايد براى معاينه و بررسى كامل حضورى تشريف بياريد

    2. تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      آقای دکتر ممنون که پاسخ دادید.
      آیا لازم هست همینجا ام آر آی بگیرم براتون بفرستم.یا همونجا تهران ام آر آی اورژانسی میگیرن برامون.چون از یزد باید بیام.
      شما بیمه قبول میکنیم یا آزاد هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      عرض شود كه بهتره در شهر خودتون يك سى تى اسكن اسپيرال انجام بدين و تشريف بياريد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام دکترمن یک سال پیش قوزک داخلی پام شکست ازاون موقع تاحالا داخل قوزک خارجی پام به شدت درددارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      شكستگى قوزك داخلى در موارد زيادى با آسيب رباط هاى سمت خارج مچ همراهند و نياز به بررسى دقيق هست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر