منو

جوش خوردن استخوان چطور اتفاق می افتد؟

وقتی قسمتی از استخوان یا تمام آن می شکند، می ‌گوییم شکستگی رخ داده است. در اکثر موارد، سقوط و زمین خوردن باعث شکستگی استخوان می‌ شود. جوش خوردن استخوان بعد از شکستگی نیاز به زمان دارد و در چندین مرحله با روش های درمانی مختلف جوش می خورد و بهبودی حاصل می شود، اما مهم است بدانیم بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان چیست؟

جوش خوردن استخوان چه مدت طول میکشد؟

استخوان شکسته، مخصوصا در کودکان، توانایی خارق ‌العاده‌ای در جوش خوردن دارد. بعد از گذشت چند هفته از آسیب، استخوان جدید شکل می ‌گیرد ولی درمان کامل به زمان بیشتر نیاز دارد.

مرحله ۱: (مرحله ورم)

بعد از گذشت چند ساعت از آسیب، ترمیم شروع می ‌شود. ناحیه صدمه ‌دیده در اثر تشکیل لخته خون ملتهب می ‌شود. سیستم ایمنی سلول‌ هایی را به ناحیه آسیب دیده می‌ فرستد که تکه ‌های کوچک استخوان و هرگونه میکروب را از بین می ‌برد. به علاوه، عروق خونی در ناحیه آسیب ‌دیده رشد می ‌کند تا فرایند جوش خوردن استخوان سریع شود. این مرحله یک یا دو هفته طول می ‌کشد.

مرحله ۲: (ترمیم استخوان ۱)

طی۴ تا ۲۱ روز بعد، دور استخوان شکسته پینه می بندد. در این مرحله، ماده‌ای به اسم کلاژن به تدریج جای لخته خون را می ‌گیرد. پینه از لخته خون زمخت‌تر است اما به زخامت استخوان نیست. به همین خاطر ناحیه آسیب دیده گچ گرفته می‌ شود تا استخوان در حال ترمیم ثابت بماند. اگر استخوان جا به جا شود، پینه نرم از بین می ‌رود و ترمیم عقب می ‌افتد.

مرحله ۳: (ترمیم استخوان ۲)

تقریبا دو هفته بعد از شکستگی، سلول‌هایی به اسم استئوبلاست دست به کار می‌ شوند. این سلول ‌ها باعث جوش خوردن استخوان جدید می‌ شوند و مواد معدنی مورد نیاز برای استحکام استخوان را تامین می‌کنند. پینه زمخت در این مرحله تشکیل می ‌شود و معمولا ۶ تا۱۲ هفته بعد از شکستگی برطرف می‌شود.

مرحله ۴: (مرحله بازسازی)

حالا به خط پایان نزدیک می ‌شوید: بازسازی استخوان. در این مرحله سلول ‌هایی به نام استئوکلاست تغییر و تعدیل مورد نیاز را انجام می ‌دهند. این سلول ‌ها هر استخوان اضافه ‌ای را که در مرحله ترمیم شکل گرفته تجزیه می ‌کنند تا شکل استخوان به حالت عادی برگردد. بازگشت به فعالیت ‌های عادی در این مرحله، به درمان و جوش خوردن استخوان کمک می ‌کند. ممکن است این مرحله زمان زیادی طول بکشد و گاهی تا ۹ سال ادامه دارد.

چطور می ‌توانم به جوش خوردن استخوان کمک کنم؟

برای کمک به جوش خوردن استخوان:

اگر درمان به درستی انجام شود، استخوان شکسته معمولا خوب جوش می ‌خورد. بعد از چند ماه، می ‌توانید به روال عادی قبل از شکستگی برگردید.
شکستگی استخوان در کودکی وضعیتی شایع و قابل درمان است. در اکثر موارد، شکستگی استخوان به خوبی درمان می‌ شود و بچه ‌ها می ‌توانند به روال عادی خود برگردند.

انواع شکستگی استخوان

انواع شایع شکستگی شامل موارد زیر است:

✳️ عرضی: استخوان درست از عرض می‌ شکند.

✳️ شکستگی استرسی: شکستگی نازک یا موگرفتگی

✳️ مایل: خط شکستگی مایل است

✳️ ترکه‌ ای: یک طرف استخوان می ‌شکند و سمت دیگر مثل شاخه درخت خم می‌شود.

✳️ خرد شدگی: استخوان سه یا چند تکه می ‌شود

از دیگر انواع شکستگی می ‌توان به شکستگی فشاری که معمولا در ستون فقرات رخ می ‌دهد، شکستگی مارپیچی و شکستگی آولژن (کشیدگی استخوان توسط تاندون یا رباط) اشاره کرد.

انواع شکستگی استخوان

علائم شکستگی استخوان

اگر تا چند ساعت بعد از آسیب در ناحیه مورد نظر احساس درد می‌ کنید، باید با پزشک مشورت کنید. پزشک به کمک عکس ‌برداری، دنبال شکاف در محل شکستگی می‌ گردد و در فواصل زمانی معین، معاینات لازم را انجام می ‌دهد تا از پیشرفت روند درمان طی چند ماه مطمئن شود. پزشک با تست کم‌ خونی، عفونت و دیابت دنبال دلیل شکستگی می‌ گردد.

بدن برای اینکه شما را از وجود مشکل آگاه کند، به غیر از درد علائم هشداردهنده دیگر نیز از خود نشان می ‌دهد. مثلا ممکن است حالت لرز و سرگیجه پیدا کنید. دور شکستگی علایم زیر مشاهده می‌ شود:

جوش خوردن استخوان با گچ و آتل

گچ و آتل باعث می‌ شود استخوان حین ترمیم سر جای خود باقی بماند. استخوان جدید ظرف سه تا شش هفته تشکیل و گچ یا آتل برداشته می‌ شود.

درمان شکستگی شدید استخوان

اگر شکستگی شدیدتر باشد، جراحی انجام می ‌شود. پزشک به کمک پیچ، میله یا صفحه استخوان را ثابت نگه می‌ دارد تا استخوان خوب جوش بخورد. ممکن است این قطعات بعد از جوش خوردن استخوان در بدن باقی بماند یا برداشته شود.
در موارد نادر، لازم است با استفاده از تراکشن، قرقره و وزنه، در بیمارستان استخوان در وضعیت درست قرار بگیرد.

نقاهت: هفته ۲-۱

دوره نقاهت به طور متوسط ۶ تا ۸ هفته طول می ‌کشد اما بسته به استخوان، نوع شکستگی، سن و سلامت عمومی بیمار متغیر است. طی چند هفته اول باید صبور باشید و از خودتان مراقبت کنید. اینجاست که مرحله درمان شروع می ‌شود. با دقت توصیه‌ های پزشک را انجام دهید:

✳️ سیگار نکشید.

✳️ هر ورزشی را که پزشک توصیه میکند، انجام دهید.

✳️رژیم غذایی سالم داشته باشید.

✳️ تا جای ممکن به استخوان شکسته استراحت دهید.

دوران نقاهت شکستگی

نقاهت: هفته ۵-۳

استفاده از گچ برای درمان ضروری است اما عضلات بعد از چند هفته عدم تحرک، ضعیف و خشک می ‌شود. در این مرحله باید یکسری ورزش ابتدایی انجام دهید یا فیزیوتراپی را شروع کنید. این کار به تسکین خشکی، عضله سازی و پاکسازی بافت زخم کمک می‌ کند. همچنین می ‌توانید ناحیه آسیب دیده را که مدتی درد داشته تکان دهید.

نقاهت: هفته ۸-۶

معمولا در این مرحله گچ برداشته می‌ شود. به پوست و مو زیر گچ نور نمی ‌رسد و عضلات ضعیف می ‌شود پس ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

⬅️موی بدن در این قسمت تیره تر از حالت عادی است.

⬅️ رنگ‌پریدگی یا پوسته‌ شدن پوست.

⬅️ عضو شکسته کوچک ‌تر به نظر می‌ رسد – عضله کم ‌تری دارد.

به مرور زمان، بدن به حالت عادی برمی ‌گردد و ممکن است به جلسات فیزیوتراپی بیشتری نیاز پیدا کنید. اگر می‌‌خواهید فعالیت ‌های قبلی خود را از سر بگیرید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا محدودیتی وجود دارد یا خیر.

پس از باز کردن گچ پا، احتمالاً متوجه خشک بودن پای خود شده اید. برای بهبود خشکی پا، توصیه می شود به مدت ۱۰ دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام من چهل وسه سالمه قدصدو هفتاد وزن هفتاد وپنج پادرد دارم MRI رفتم وگزارش آنرا خدمتتان میفرستم در صورت امکان راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      اتکا به این گزارش بدون معاینه و شرح حال دقیق چاره درمان شما نیست 

    2. تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام حدودا ۳سال هست که درد در ناحیه مچ پا و کمی پاشنه پا دارم تحت درمان قرار گرفتم در مرحله اول آزمایش دادم که رماتیسم نبود وبا قرصهای غضروف ساز ومولتی ویتامین خوب شدم بعد از چند ماه دوباره درگیر شدم و با MRIدکتر تشخیص آسیب و ساییدگی رباط رو دادن بعد از ۸جلسه فیزیوتراپی به همراه لیزر پرتوان هیچ فرقی نکردم و دکتر پیشنهاد ویزیت متخصص در تهران رو دادن .ببخشید چطوری میتونم از شما وقت ویزیت در اولین فرصت رو بگیرم لطفا راهنمایی و کم‌کم کنید .ممنونم
    3. تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ببخشید کلمه اشتباه تایپ شده (کمکم کنید)
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      به شماره داخل وبسایت روی واتساپ پیام بدین لطفا

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    اینجانب امیرحسین پسندیده ساکن استان گیلان شهر صومعه سرا سن 22 سال از 16 سالگی دچار بیماری شارکو ماری توث شده ام و از ناحیه ی مچ هر دو پا دچار ناراحتی می باشم به طوری که پاهایم به مرور زمان بیشتر کج می شوند
    از جناب عالی تقاضا دارم جهت درمان بنده را راهنمایی بفرمایید.در صورت نیاز اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهم داد مچکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      معاینه لازمه و احتمالا نیاز باشه جراحی انجام بشه

  • تصویر کاربر محدثه یکشنبه ۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من مادرزادی معلولیت cp دارم و نمیتونم راه برم پوکی اسنخوان شدید هم دارم
    چند روز پیش استخوان فمور پام بصورت مایل شکست و شب اول دکترا گفتن عمل باید بشه ولی وقتی دیدن دکتر قلب و نورولوژ گفتن عمل وری های ریسک هست ،و با توجه به اینکه قرار نیست راه برم ، گفتن گچ گرفته بشه و مرخص کردن ، و از مچ پا تا ران پا گچ گرفتن
    دوسه روز اول گچ خیلی درد شدید داشتم و فقط با اکسی کودون ساکت میشد الان یه مقداری درد کمتر شده و قابل تحمله
    ولی بنظرتون این استخوان با گچ جوش میخوره؟ چه مدت باید تو گچ باشه؟تحمل گچ هم برام خیلی سخته
    پوکی استخوان‌شدید هم دارم
    چیکار باید بکنم بنظرتون؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      ممکنه جوش بخوره ولی زمان می بره و گاه برای تسهیل وضعیت بیمار حتی در شرایط مثل شما جراحی می کنیم

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    اقای دکتر من حدود ۱‌ماه پیش در حال راه رفتن پام پیچ خورد و خوردم زمین و قسمت خارجی مج پام به شدت ورم کرد و درد گرفت با مراجعه به دکتر گفتن رباط مچ پام پاره شده ک گفتن به مدت ۳هفته گچ باید بگیرم و انجام دادن ..بعد ۳هفته با مراجعه به دکتر دیگه ای متوجه شدم گچ پام خوب انجام نشده و پام هیچ بهبودی نداشته .الانم تعادل یا توانایی درست راه رفتن ندارم . وزنم ۶۲کیلو _قد ۱۵۹_سن ۲۷
    میخواستم ازتون خواهش کنم با خوندن جواب MRI ک بعد گچ پام انداختم بهم بگین مشکل دقیق پام چیه و باید چیکار کنم خیلی نگرانم .
    تماسم گرفتم ک حضوری بیام پیش شما اما منشی شما وقت ندادن تو این چن روز ک بیام امیدوارم کمک کنین بتونم بیام پیش شما درمانمو انجام بدین 😔🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      توصیه می کنم سی تی اسپیرال انجام بدین و برای معاینه تشریف بیارید

      نوبت لازم نیست بگین خودم گفتم ولی مقداری معطلی رو بپذیرید

  • تصویر کاربر بهنود چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام
    ۳بهمن ۱۴۰۱ بر اثر فتق دیسک کمر موچ پا و انگشتانم حرکت نداره و در واقع از قوزک به پایین فلج هستم پام حس کمی داره و قادر بحرکت نیستم وپام افتاده است در ۶بهمن ۱۴۰۱ عمل شدم متاسفانه هنوز موچ و انگشتان پای راست هیچ حرکتی ندارد و احساس آن هم خیلی کم شده ممنون راهنمایی کنید آیا راه درمانی هست.۵۳سال دارم قدم ۱۸۰و وزنم حدود ۹۰هست یا باید صبر کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      فعلا فیزیوتراپی لازمه و هنوز امکان داره که با فیزیوتراپی طولانی برگرده 

  • تصویر کاربر پریسا چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام و احترام.۷ هفته قبل عمل هالوکس پای راست انجام دادم .پین ها خارج شد .پیچ کار شده .تا ۸ هفته بدستور پزشکم باید با کنار پا راه بروم .مشکل فعلی من ورم پاست .۵ روز دیگر میتوانم کفش،بپوشم ولی کفش راستم با توجه به ورم پا تنگ است و عملا هیچ کفشی نمیتوانم بپوشم توصیه شما برای برطرف شدن ورم و بازگشت سریعتر پا به حالت نورمال چیست .سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      چون تاره توسط جراح دیگری عمل شدین توصیه من این هست که فقط از جراحتون نظر بخواهید تا تداخلی دردرمانتون ایجاد نشه

  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    به استحضار می رساند که مچ پای راستم پیچ‌خوردگی داشته متاسفانه با ورم شدیدی و درد همراه است و عکس رادیولوژی چیزی را نشان نداده است بنا به گفته دکتر ارتوپد ،و اعلام داشته اند مشکل از تاندون و یا آشیل است هم اکنون اتل بسته ام و کماکان درد دارم لطفاً راهنمایی بفرمایید متشکرم و سپاسگزارم در ضمن من در سنندج ساکن هستم و از طریق جناب آقای دکتر موسوی آیت الهی معرفی شدم با کمال تشکر مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      حتما لازمه معاینه بشین و در صورت نیاز بررسی تکمیلی انجام بشه

  • تصویر کاربر m چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام. با توجه ب عکس و ام ار ای میخواستم بدونم تشخیص شما چیه مچ پای چپم درد داره موقع گذاشتن روی زمین شدیدتره 55 سال دارم وزن 80 قد 157
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      تشخیص OCD تالوس هست 

    2. تصویر کاربر m شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      ممنون. درمانش به چه صورت هست باید عمل بشه؟ و اینکه خیلی حاده یا نه .
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      ممکنه عمل بخواد ولی قبلش باید اقلا 20 کیلوگرم وزن کم کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام.دو سال که درگیر التهاب تاندون اشیل محل اتصال هستم .با دو تا سه پزشک روفتن و مشورت کردم .همشون گفتن تزریق انجام بده . من انجام دادم یه ۸یا ۹ ماهی پام خوب شد ولی بعدش باز کم کم دردش شروع شد باز رفتم پیش پزشک باز تزریق انجام داد .یه ۲ماهی از زمان تزریق میگره ولی باز دردش شروع شده و درد میکنه .با پزشکم مشورت کردم باز میگه نیازی به عمل جراحی نیست فیزیوتراپی هم رفتم جواب نداد دیگه نمیدونم چکار کنم.ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      تزریق کورتون در اون ناحیه ممنوعه

      به احتمال زیاد جراحی لازمه بعد این مدت

  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید فکر کنم نزدیک سه چهار ساله که مچ پام درد میکنه رو پاهام زیاد نمیتونم بشینم یا وایستم فعالیت ورزشی هم فوتسال بازی میکنم دو دکتر هم رفتم هیچ فایده ای نداشته اگه میشه راهنماییم کنید که دیگه خسته شدم از این درد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)

      معاینه دقیق و بررسی لازمه حتما

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر