منو

درمان قطعی افتادگی مچ پا

افتادگی مچ پا وضعیتی است که در آن نمی توانید قسمت جلوی یک یا هر دو پا را بالا بیاورید. این نشانه یک مشکل اساسی مانند اسکلروز یا سکته است. برای درمان افتادگی پا گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب درموردشان صحبت خواهیم کرد.

افتادگی مچ پا چیست؟

افتادگی مچ پا واژه ای کلی است که به دشواری در بلند کردن مچ و انگشتان پا به سمت بالا اشاره دارد. این نوع عارضه منجر به حالتی می شود که در آن مچ پا آویزان بنظر می رسد. اگر افتادگی مچ پا دارید، ممکن است هنگام راه رفتن پایتان روی زمین کشیده شود که در این صورت خطر زمین خوردن بالاست. همچنین ممکن است مجبور شوید هنگام راه رفتن ران خود را بالا بیاورید تا با کمک آن پای خود را روی زمین بکشید.

افتادگی مچ پا چیست؟

بی حسی پوست ساق و پا نیز، یافته شایعی در این عارضه است. بسته به علت عارضه، افتادگی مچ میتواند یک یا هر دو پا را درگیر کند. لازم بذکر است با اینکه افتادگی مچ پا یک بیماری نیست، اما ممکن است حاکی از مشکلی عصبی یا عضلانی باشد. افتادگی مچ پا ممکن است دائمی یا موقتی باشد. خوشبختانه درمان این عارضه امری ممکن است.

علت افتادگی مچ پا

علت اصلی افتادگی پا، ضعف یا آسیب به ماهیچه قدام ساق است که وظیفه حرکت دادن پا به سمت بالا را بر عهده دارند. این عضلات ممکن است در اثر یک آسیب یا یک بیماری زمینه ای نورولوژیک تحت تاثیر قرار بگیرند.

از منظر عصب شناختی، افتادگی مچ پا ممکن است ریشه در آسیب مغزی یا نخاعی داشته باشد. شرایطی مانند سکته مغزی، فلج مغزی و دیستروفی عضلانی همگی می‌توانند منجر به افتادگی پا شوند. با این حال برخی معتقدند آسیب عصبی در خود ساق پا علت عمده این عارضه است.

تشخیص افتادگی مچ پا

افتادگی مچ پا معمولاً در طول معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. پزشک راه رفتن شما را بررسی کرده و عملکرد عضلات پای شما را آزمایش می کند. او همچنین ممکن است ساق پا، روی پا و انگشتان پا را از جهت بی حس بودن معاینه کند.

۱. تست های تصویر برداری

افتادگی مچ پا گاهی اوقات به دلیل تنگی کانال نخاعی یا به دلیل فشار آوردن تومور یا کیست بر روی عصب در زانو یا ستون فقرات رخ می دهد. انواع مدالیته های تصویربرداری می توانند به شناسایی این نوع مشکلات کمک کنند:

  • رادیوگرافی ساده: در این مدالیته از مقدار کمی اشعه برای تصویربرداری از بافت نرم یا ضایعات استخوانی ایجاد کننده عارضه استفاده می شود.
  • اولتراسوند: از این تکنولوژی که از امواج صوتی برای تصویرسازی ارگان های داخلی بدن استفاده میکنند. همچنین میتوان برای بررسی کیست ها یا تومورهایی که روی عصب فشار وارد می کنند بهره برد.

اولتراسوند

  • سی تی: این مدالیته با استفاده از اشعه ایکس تصاویری را که از نماهای مختلف گرفته می شوند ترکیب کرده و تصویری مقطعی از ساختارهای داخلی بدن می دهد.
  • ام آر آی: این روش از امواج رادیویی و نوعی میدان مغناطیسی قوی برای تصویرسازی دقیق بهره می برد. ام آر آی در تصویرسازی ضایعات بافت نرم که به اعصاب فشار وارد می کنند، بسیار کاربردی است.

۲. تست اعصاب

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی، فعالیت الکتریکی در عضلات و اعصاب را اندازه گیری می کند. این تست ها می توانند ناراحت کننده باشند، اما برای تعیین محل آسیب، در امتداد عصب آسیب دیده مفید هستند.

همچنین بخوانید:

درمان سريع افتادگی مچ پا

درمان افتادگی مچ پا به علت آن بستگی دارد. به همین دلیل مهم است که به محض تشخیص علت افتادگی، درمان شروع شود تا شانس بهبودی افزایش یابد. گزینه های درمان افتادگی پا شامل موارد زیر است:

۱. بریس

در این نوع درمان پزشک شما نوعی بریس را تجویز می کند که پای شما را در زاویه ۹۰ درجه نسبت به ساق قرار داده و بنابراین اجازه می دهد تا پای شما هنگام پیچیدن حالت صاف به خود بگیرد. یک نوع بریس فوق‌العاده به نام Dorsi-Assist وجود دارد که به کشیدن انگشتان پا و مچ پا به سمت بالا کمک کرده و از زمین خوردن افراد جلوگیری می کند. این نوع بریس عملکردی بهتری نسبت به بریس استاندارد دارد.

۲. ارتوز مچ پا

این دستگاه درون کفش جای گرفته و به قرارگیری پا در وضعیتی نرمال کمک می کند.

۳. فیزیوتراپی

این روش درمانی شامل تمرین‌هایی است که به تقویت عضلات، کاهش سفتی مفاصل و افزایش دامنه حرکتی زانو و مچ پا کمک می‌کنند.

۴. تحریک عصبی

در این روش از انرژی الکتریکی برای تحریک عصب ضعیف و بهبود عملکرد آن در حین راه رفتن استفاده می شود.

۵. جراحی

درمان جراحی ممکن است در موارد مختلفی نظیر ترمیم یا آزاد کردن بخش تحت فشار عصب پرونئال در اوایل افتادگی مچ پا، عدم موفقیت درمان های کانزرواتیو و یا انتقال تاندون یا فیوژن مفاصل به منظور قرار دادن دائمی پا در زوایه ای ۹۰ درجه نسبت به ساق برای تسهیل راه رفتن در نظر گرفته شود.

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

فیزیوتراپیست شما طی یک برنامه تمرینی مناسب با شما کار خواهد کرد. در این برنامه هدف این خواهد بود که به دنبال تقویت عضلات پا و بازیابی قدرت آن ها، شما بتوانید هنگام راه رفتن پای خود را بلند کنید. توجه به این نکته ضروری است که فیزیوتراپی ممکن است همواره نتیجه بخش نباشد. لذا بهتر است قبل از انجام دوره درمانی با یک فیزیوتراپیست با تجربه در این باره صحبت کرد.

بریس افتادگی مچ پا

این وسیله نام‌های مختلفی دارد، گاهی به آن بریس مچ پا و گاهی نیز آتل پا یا بریس پا گفته می شود. منظور از تمامی این اصطلاحات یک چیز است، بنابراین حواستان باشد انواع مختلف نام ها و اصطلاحات شما را گیج نکند.

از این وسیله پرطرفدار برای درمان افتادگی مچ پا استفاده شده و به بیمار اطمینان لازم را برای فعالیت می دهد. هدف اصلی این درمان جلوگیری از افتادگی پاست. این وسیله درمانی در کنار افزایش قابلیت تحرک بیمار، خطر زمین خوردن او را نیز کاهش می دهد.

بریس افتادگی مچ پا

انواع مختلفی از بریس ها وجود دارند که کمی متفاوت با یکدیگر عمل کرده و بیمار بنا به ترجیحات شخصی خود می تواند از هر کدام از آن ها استفاده کند. توجه داشته باشید که تمامی بریس ها لزوما مفید نیستند. بنابراین باید قبل از خرید با پزشک خود در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است مشورت کنید.

ریکاوری و مدت زمان بهبودی

حین ریکاوری مچ پا در یک آتل قرار می گیرد تا با حفظ موقعیت پا، از تاندون (های) تازه منتقل شده محافظت به عمل آید. در ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از عمل، باید ارتفاع مناسب قرارگیری پا و عدم وارد آمدن وزن اضافی به آن به دقت رعایت شود. بخیه ها در حدود دو هفته پس از جراحی برداشته می شوند و پس از آن پا به مدت حدود شش هفته در گچ قرار می گیرد. پای بیمار در این مدت نباید وزنی را تحمل کند.

پس از برداشتن گچ، بیمار مجاز خواهد بود با یک چکمه مخصوص راه برود. فیزیوتراپی برای حفظ وضعیت تاندون(ها) در موقعیت جدید به مدت ۸ تا ۱۲ هفته ادامه خواهد داشت. برای جلوگیری از کشش زودرس تاندون های جدید، بیمار باید به مدت سه ماه پس از جراحی از اسپلینت شب استفاده کند.

درمان افتادگی مچ پا

با بهبود تدریجی تورم پا، می‌توان به جای واکربوت از نوعی بریس قالب‌گیری شده که درون کفش ورزشی قرار می گیرد، استفاده کرد. با بهبود قدرت و حرکت بیمار در نتیجه فیزیوتراپی، استفاده از بریس نیز به تدریج متوقف می شود. هدف از جراحی این است که بیمار با یک کفش معمولی بدون نیاز به بریس بتواند راه برود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یزدان یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام من ۳ روزه اشیل پام درد میکنه ولی نه کاره خاصی کردم نه علائم تاندونیت که تو اینترنت خوندمو دارم ولی این درد خیلی منو نگران کرده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر با مصرف مسكن و استراحت بهتر نشدين به ارتوپد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر افشین شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    باسلام من به بار دیگه سوال کردم لطف کردید جوابمو دادید من من کارم جز مشاغل سخته آیا باتوجه به اینکه ناویکولار پای راستم شکسته فقط چهار هفته تو گچ بوده الان درد می‌کنه اصلا نمیتونم را برم ولی مجبورم برم سر کار آیا احتمال شکستگی دوباره یا نقص در آن قسمت وجود دارد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله مشكل پيدا مى كنيد

  • تصویر کاربر فریبا دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر حدود یک سال پیش مچ پای چپم پیچ خورد که با ام ار ای مشخص شد کشیدگی تاندون هست و شکستگی مچ هست تحت نظر پزشک ارتوپد کفش مخصوص حدود چهار ماه پوشیدم تاثیری نداشت و تقریبا دو هفته گچ کرفتن باز هم بی تاثیر بود الان با اولین حرکت مچ پام میپیچه و درد و داغی در مچ پا دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا جراحى لازمه 

      بايد معاينه و بررسى كامل انجام بشه

  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    با سلام ۔بہ دکتر عزیز
    سن ۳۰ ۔قد ۱۸۳۔وزن ۹۳
    ۲۵/۱۰/۱۳۹۹ عمل کردن رباط صلیبی زانو چپ ۔۔
    ۳۰ جلسہ فیزیوتراپی انجام دادم الان تو ماہ ۶ ھستم ۔پا جمع میشہ تا اخر ۔ولی اخرش درد دارم کم ۔۔۔۔۔دوتا پا رو کنار ھم صاف میکنم ولی پای عمل یہ ۵سانتی اخرش صاف نمیشہ
    و درد از ناحیہ جلو زانو بہ داخل کنار کشکک کمی دارم باشگاہ ۴۰ روز شروع کردم سبک کار میکنم ۔بعد این ۴۰روز تازہ دارہ عضلہ پام بعد صفت کردن لزشش میرہ ۔وسایزشم از پای دیگم کوچکترہ
    فقط تو راہ رفتن کمی می لنگم و دیروز یکجا زانوم لق زد ۔۔۔ولی خالی نکرد ۔۔۔۔روی تردمیل ھم دور ۷ نرم میدوم ۔وزنم ۹۷ بود ۴کیلو کم کردم ۔وفقط بالای کشکک کمی ورم دارہ ۔۔ممنون میشم راھنمایی کنید ۔۔
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره حتما پيش جراحتون برين

      فعلا توصيه من ادامه تمرينات و تقويت عضله چهار سر هست

  • تصویر کاربر مهسا چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام و ادب
    آقای دکتر چند روز پیش از خدمتتون در مورد پیچ خوردگی مچ پایم سوال پرسیدم، شرایطم به این صورت بود که خانم ۳۴ ساله هستم. قد ۱۵۷، وزن ۶۷، روز یکشنبه ۹ خرداد در اثر زمین خوردگی، مچ پایم پیچ خورده و دچار ضرب دیدگی شده است (عکس رادیوگرافی که همان روز گرفتیم، پیوست شده است). روز اول خیلی درد داشتم، به مرور درد آن کمتر شده، اما هنوز نمی توانم روی پایم بایستم و راه بروم. البته این پای بنده در سنین کودکی در اثر فلج اطفال هم آسیب دیده است. در روز 26 خرداد،MRI انجام دادیم، با توجه به نتایج MRI که به این سوال پیوست شده است، چه توصیه ای دارید؟ آیا باتوجه به آسیب هایی که نتایج MRI نشان می دهد، گچ گرفتگی الزامی است؟ اگر بله، چند هفته گچ باشد؟ و بعد از گچ بلافاصله فیزیوتراپی را شروع کنیم؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      گچ لازم نیست

      ایر کست ببندید و با یک عصا روش راه برین و فیزیو شروع کنید

      یک ماه دیگه مجدد معاینه بشین

  • تصویر کاربر فرشاد دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر سوالی داشتم از خدمتتون
    آقای دکتر من بعد از پیچ خوردگی مچ پام به دکتر مراجعه کردم و ام ار ای برام نوشتن انجام دادم عکس رو براتون بار گذاری کردم اگه لطف کنید جواب بدین ممنون میشم آیا پارگی در این تصویر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اين مقطع براى ديدن ATFL مناسب نيست.به نظر مى رسه كه AITFL آسيب ديده باشه

      نياز به معاينه و رويت همه تصاوير هست

  • تصویر کاربر عالیه دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر گرامی خانمی 28 ساله هستم رماتیسم مفصلی دارم که 2 سال بودمبتلابه نکروز سر مفصل ران شدم و اسفند 99 پای راستم راعمل کردم و حین عمل به عصب سیاتیکم اسیب رسید که بعد از 5 روز دکتر گفتند دوباره باید به اتاق عمل بروم و بعد از عمل دوم گفتند عصبم گیر افتاده بود و ازاد شده الان 4 ماه هست که من نمیتوانم مچ پایم را بالا بیاورم فیزیوتراپی میروم و هنوز تغییر نکرده و خیلی هم درد دارم در ناحیه ی مچ پا خیلی نگرانم که این مورد غیر بازگشت باشه تو رو خدا راهنماییم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر در چهار ماه هيچ پيشرفتى نداشته ممكنه عملكرد به خوبى برنگرده و نياز به انتقال تاندون باشه

  • تصویر کاربر محمدجواد پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بعد معاینه حضرتعالی طبق دستوری که دادید وسیله air stirrup brace یا همون مچ بند خریداری کردم و آن را بستم تا حدودی هم به آرامی با کمک عصا اندک راه میرم اما مچ پا مورم کرده و کبود شده اکنون چه دستوری می فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      افزايش كبودى تا حدى نرمال هست 

      واول باند كسى ببندين بعد اون بريس رو روش ببندين و خيلى سفتش نكنيد 

  • تصویر کاربر متین پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۹ سالمه وزنم۷۱قدم ۱۶۴
    وقتی از خواب بیدار میشم راه میرم کف پاهام درد میکنه داغ میشه سوزش داره بعد خواب میوفته علت از چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى لازمه 

      شايد نياز باشه نوار عصب و آزمايش كامل خون انجام بدين

  • تصویر کاربر بیگ یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام رفتم دکتر برای مچ پا که گفتن غضروف آسیب دیده باید برم تهران تا با دوربین مخصوص عکس بگیرن کارم سنگینه پیمان کار ساختمان هستم درد پا الان اذیتم میکنه چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراحى لازمه احتمالا

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر