منو

کیست گانگلیون چیست؟

کیست گانگلیون یک توده گرد و پر از مایع است که معمولاً بر روی تاندون ها یا مفاصل ایجاد می شود. این کیست ها معمولاً روی دست یا مچ دست به وجود می آید، اما می تواند در مچ پا یا پا نیز ظاهر شود. این کیست ها معمولاً خطرناک نیستند، اما ممکن است دردناک باشند و عملکرد روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

کیست گانگلیون روی دست

کیست های گانگلیون می توانند تا ۲.۵ سانتی متر قطر داشته باشند. برخی از کیست هایی که در زیر پوست قرار دارند، قابل مشاهده اند، اما برخی دیگر آنقدر کوچک هستند که دیده نمی شوند. این کیست ها شایع بوده و معمولا بی خطر میباشند. همچنین، این کیست ها غیرسرطانی بوده و اغلب بدون درمان از بین می روند.

علت کیست گانگلیون چیست

علت ایجاد کیست گانگلیون دقیقاً مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که موارد زیر، برخی از دلایل احتمالی ایجاد کیست های گانگلیون در مچ پا یا پا می باشد:

❇️ آسیب یا ضربه به پا یا مچ پا

❇️ وارد شدن فشار مکرر به پا یا مچ پا

❇️ تحریک تاندون ها یا مفاصل

محل ایجاد کیست های گانگلیون

کیست های گانگلیون معمولاً بر روی مفاصل خاصی ایجاد می شوند. استفاده از مفصل مجاور کیست ممکن است تورم آن را افزایش داده و باعث احساس ناراحتی بیشتری شود. کیست های گانگلیون معمولاً در محل های زیر ایجاد می شوند:

❇️ مچ دست: بر روی مچ دست یا پشت آن

❇️ انگشتان: در مجاورت مفاصل انگشت (نزدیک کف دست یا درست کنار ناخن)

❇️ پا: نزدیک مچ پا و یا انگشتان پا

این کیست ها می تواند به دلیل آسیب، ضربه و یا استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد شود، اما معمولا علت آن ناشناخته است. کیست های گانگلیون اغلب در زنان و افرادی که به طور مکرر به مچ دست خود فشار می آورند (مانند ژیمناست ها) بروز پیدا می کند.

علائم کیست های گانگلیون

بیشتر علائم کیست گانگلیون مشابه سایر توده های بافتی نرم می باشد. در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود تا پزشک نوع کیست را تشخیص دهد.

⬅️ یک توده برجسته بر روی پا و یا مچ پا

⬅️ احساس درد خفیف در نزدیکی توده، که ناشی از فشار کیست بر روی رباط یا تاندون است

⬅️ سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش، که می تواند ناشی از فشار کیست بر اعصاب باشد

⬅️ تحریک شدن توده هنگام پوشیدن کفش

به طور کلی، افرادی که همه و یا برخی از این علائم را دارند و ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند، به احتمال زیاد کیست گانگلیون دارند. همچنین، بروز کیست های گانگلیون در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

چه کسانی به کیست های گانگلیون مبتلا می شوند؟

بنا بر اطلاعات به دست آمده در رابطه با کیست های گانگلیون، همه ی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. اما برخی عوامل می تواند احتمال به وجود آمدن این کیست ها را افزایش دهد:

🔻 جنسیت: احتمال بروز کیست های گانگلیون در زنان، معمولا سه برابر مردان می باشد.

🔻 سن: کیست های گانگلیون در بیشتر افراد، در اوایل و یا اواسط بزرگسالی (بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی) به وجود می آید.

🔻 آسیب مفصلی: برخی پزشکان معتقدند آسیب مفصلی (از جمله التهاب تاندون ناشی از استفاده بیش از حد از مچ دست) می تواند منجر به ایجاد کیست گانگلیون شود. البته تحقیقات هنوز این نظریه را اثبات نکرده است.

🔻 آرتروز: ابتلا به آرتروز احتمال بروز کیست های گانگلیون را افزایش می دهد. افراد مبتلا به آرتروز معمولا در نزدیکی نوک انگشتان خود (در محل مفصل مجاور ناخن) به کیست دچار می شوند. اما داشتن کیست گانگلیون روی انگشت، به معنای ابتلا به آرتروز نیست.

همچنین بخوانید:

تشخیص کیست های گانگلیون

پزشک هنگام معاینه فیزیکی، ممکن است به کیست فشار آورده تا میزان حساسیت یا احساس ناراحتی بیمار را بسنجد. همچنین ممکن است با استفاده از یک چراغ قوه کیست را معاینه کند تا مشخص شود که این کیست، یک توده جامد است و یا از مایع پر شده است.

همچنین ممکن است پزشک، آزمایشات تصویربرداری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و یا MRI را برای رد کردن وجود سایر بیماری ها از جمله آرتروز یا تومور توصیه کند. MRI و سونوگرافی همچنین می توانند به تشخیص کیست های نامشهود (نهفته) نیز کمک کنند.

تشخیص کیست های گانگلیون ممکن است با انجام آسپیراسیون، قطعی شود. آسپیراسیون، فرایندی است که در آن پزشک از یک سرنگ برای بیرون کشیدن (آسپیراسیون) مایع از کیست استفاده می کند. مایع درون کیست گانگلیون، غلیظ و شفاف یا نیمه شفاف می باشد.

درمان کیست گانگلیون

اگر کیست گانگلیون باعث درد و اختلال در فعالیت های روزمره نمی شود، ممکن است به درمان نیازی نداشته باشد و خود به خود برطرف شود. اما اگر کیست منجر به درد و یا اختلال در حرکت مفصل شود، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

✳️ عدم تحرک: از آنجا که فعالیت می تواند باعث بزرگ تر شدن کیست های گانگلیون شود، بی حرکت نگه داشتن موقت ناحیه با یک آتل و یا بستن آن، می تواند کمک کننده باشد. با کوچک شدن کیست، فشار بر روی اعصاب کاهش پیدا کرده و در نتیجه باعث تسکین درد می شود. استفاده طولانی مدت از آتل، منجر به ضعیف شدن عضلات مجاور شده و باید از آن اجتناب شود.

✳️ عمل جراحی: در صورتی که روش های دیگر موثر واقع نشود، عمل جراحی می تواند یک راه حل باشد. طی عمل، پزشک کیست و ساقه ای که آن را به مفصل یا تاندون متصل می کند، برمی دارد. عمل جراحی به ندرت ممکن است باعث آسیب به اعصاب و عروق خونی اطراف ناحیه و یا تاندون ها شود. همچنین ممکن است کیست پس از عمل جراحی عود کند.

وقتی کیست گانگلیون دردناک است و فعالیت و حرکت فرد با مشکل مواجه می شود، پزشک می تواند با یک روش غیر جراحی نیز کیست را بردارد. این روش از طریق تخلیه مایع درون کیست با استفاده از داروهای استروئیدی، منجر به کوچک شدن کیست می شود.

درمان کیست گانگلیون روی پا

گزینه های مختلفی برای درمان کیست گانگلیونی روی پا وجود دارد:

🔽 اصلاح کفش: پوشیدن کفش هایی که به کیست فشار وارد نمیکنند یا باعث تحریک نمی شوند، توصیه می شود. علاوه بر این، قرار دادن یک پد در داخل کفش ممکن است به کاهش فشار علیه کیست کمک کند.

🔽 آسپیراسیون و تزریق: در اینجا پزشک از یک سرنگ برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می کند و سپس تزریق داروی استروئیدی به داخل توده را انجام میدهد. اگرچه این رویکرد در برخی موارد موفقیت آمیز است اما در بسیاری موارد دیگر، کیست باز می گردد.

در چه صورت کیست گانگلیون باید جراحی شود؟

در صورتی که سایر روش های درمانی منجر به بهبودی نشده و یا کیست مجددا عود کند، پزشک ممکن است با عمل جراحی کیست را به طور کامل بردارد. این کیست ها معمولا شامل یک ساختار ساقه مانند (ریشه) متصل به کیست می باشد.

پزشک جراح ممکن است از عمل های باز (روش سنتی) و یا آرتروسکوپی (برش های کوچک) استفاده کند. در برخی موارد، جراح ممکن است قسمتی از بافت اطراف مفصل را نیز بردارد تا این مشکل به طور کامل رفع شود. برداشتن کیست گانگلیون طی عمل جراحی را گانگلیونکتومی می نامند که معمولاً یک عمل سرپایی است. بهبودی کامل معمولا دو تا شش هفته طول می کشد.

جراحی ممکن است علائم را به طور کامل رفع کند. برداشتن کیست های گانگلیون از طریق عمل جراحی، احتمال بازگشت کیست را تا حد زیادی کاهش می دهد اما در ۵ الی ۱۵ درصد موارد نیز، کیست های گانگلیون پس از عمل جراحی مجدداً عود می کنند که البته عود کیست هم خوش خیم است.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هاله دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    با سلام مدت زیادی است زیر انگشتان پای راست(کف) دچار سوزش و بیحسی شده است در راه رفتن طولانی سوزش و سوزن شدن زیاد می شود گاهی حرکت دادن پا سخت میشود وقتی استراحت میکنم یا کف پا رابه سمت بالا نگه میدارم بهتر میشود.نمیدانم باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنم یا مغز و اعصاب
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      یک نوار عصب نزد همکاران متخصص اعصاب انجام بدین اگر مشکل مربوط به نوروپاتی وجود نداشت به ارتوپد مراجعه کنید

      مطلب مربوط به نورومای مورتون رو هم در همین وبسایت مطالعه کنید

  • تصویر کاربر مهناز شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام چناب دکتر خانوم۴۲ساله هستم با وزن۸۰کیلو و قد۱۶۶چند روزی هست که روی پام یه برامدگی به وجود اومده انگار که استخوان روی پام ورم کرده باشه هیچ دردی هم نداره میشه راهنمایی کنید ممکنه گانگلیون باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      به احتمال زیاد همونه و اگه درد نداره اقدامی لازم نیست فعلا

  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من مدت ۳ ماه هست که موقع ورزش سنگین مثل فوتسال درد شدیدی در قسمت کشاله ران هایم تا زیر بیضه ها و روی آلت تناسلی تا حدود زیر نافم احساس میکنم طوری که وقتی فوتسال بازی می‌کنم و میخام مثلا یک حرکت سریع انجام بدم حس میکنم اون قسمتی را که گفتم اصلا با من همکاری و همیاری نمیکنه طوری که دوست دارم به سمت توپ بدم ولی توانش را ندارم این حس را هم در بازوی دست راستم هم دارم‌ هرچند این درد بعد از چند روز خوب میشه و فقط موقع بازی این درد سراغم می‌آید من مذکر هستم و ۳۲ ساله ام ممنون میشم جواب بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      از نظر فتق ورزشی باید معاینه بشین . اگه لازم شد ام آر آی هم انجام بدین

  • تصویر کاربر مونا یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام ۴۱ سال ۶۸ کیلو . ۲۳ شهریور نازک نی پا دچار شکستگی شد کت آتل گچی بستن ، ۲۵ مهر دکتر گفتن روی پام وزن بذارم و با عصا راه برم ، این کار روند درمان و کند نمی کنه ؟ ۵ آبان میتونم آتل رو باز کنم؟ عکس برای ۲۰ مهر هست
    1. تصویر کاربر مونا شنبه ۲۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام میشه لطفا جواب بدید . ممنون میشم
    2. تصویر کاربر مونا شنبه ۲۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      عکس اول که تازه شکسته بود هم خدمتتون ارسال کردم
    3. تصویر کاربر مونا دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      جواب نمیدید؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      نياز هست سى تى اسپيرال انجام بدين 

    5. تصویر کاربر مونا چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام یعنی ممکنه جراحی بخواد؟
    6. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      بله ممكنه

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام. قد 150 وزن 56 سن 43 .تاریخ پیچ خوردگی مچ پا 31 مرداد 1402 . زمان گچ گرفتن 1 شهریور 1402. تاریخ ام آر آی 21 شهریور 1402. تفسیر ام آر آی
    The evidence of abnormal discontinuity and edema are seen at the anterior talofiular ligament
    Also abnormal edema is seen at the posterior talofibular ligament in favor of sprain changes.
    Abnormal edema is seen at the suporficial and deep tissues of the lateral aspect of the ankle.
    All visible distal leg and tarsal bonesare normal.
    Joint spaces, cartilaginous surfaces and visible tendons are normal in shape and signal intensity.
    Achills tendon is unremarkable.
    تشکر از راهنمایی شما . در صورت نیاز به جراحی آیا می توانم از مطب شما نوبت بگیرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      فعلا فیزیوتراپی کنید و بعد از اون برای معاینه تشریف بیارید

  • تصویر کاربر ساری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،من ۳۰ سال دارم با وزن ۶۴ کیلو خانم هستم،در تاریخ ۲۵ تیر کف پام دچار شکستگی شد به گونه ایی که در هنگام افتادن صدای شکستگی را شنیدم،همان موقع به پزشک اورژانس مراجعه کردم و پام رو آتل گرفت،۱۶ روز بعد به پزشک متخصص مراجعه کردم و دستور گچ داد و پام رو گچ گرفت،۵ شهریور از پام عکس گرفتم و به دکتر نشون دادم گفت باید تا ۲۰شهریور صبر کنی،من صبر نکردم و۱۰ شهریور خودم گچ رو در آوردم،الان پام رو نمیتونم زمین بزارم چون هم میترسم هم فک میکنم جوش نخورده باشه، الان باید چیکار کنم میشه لطفا راهنماییم کنید،من شهرستان کنارک هستم عکس هایی که ۵شهریور گرفتم رو براتون ارسال کردم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      فیزیوتراپی برین و روش راه برین 

      از تصویر رادیوگرافیش نترسید

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    بنده آقایی هستم ۴۵ ساله که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸ دچار شکستگی ساق پای راست شدم ( درشت نی و نازک نی ) پزشک جراح پلاتین دائمی برام گذاشتن ... ۶ ماه استراحت داشتم الان بعد از گذشت ۱۰ ماه در قسمت انتهایی پلاتین درشت نی التهاب و درد شدید دارم ... خواستم بدونم امکان داره بعد از گذشت این مدت به عفونت مبتلا شده باشم ؟! و باید چکار کنم ! پزشک بنده هم در ایران حضور ندارن فعلا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      بله امكانش هست و بايد سريعا آزمايش خون از نظر عفونت بدين و اول درمان آنتى بيوتيكى شروع بشه تحت نظر متخصص عفونى

  • تصویر کاربر محبوبه دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام جناب افای دکتر
    من ۴۲سالمه با۷۱کیلو‌وزن و قد۱/۶۷چندماهه پیش متوجه درد شدید درمچ‌پاشدم که بعد از گرفتن عکس و ام آرای و سی تی اسکن متوجه شدم که یه مقدارغضروف بااستخوان‌
    از قسمت هرمی شکل استخوان تالوس کنده شده و مجبور به تزریق ژل شدم والان باگذشت سه ماه دوباره درد و ناتوانی درراه رفتن به سراغ م اومده اگه باید جراحی کنم چه نوع جراحی به نفع م هست
    ممنون‌میشم راهنماییم کنید آیا میتونم مثل قبل راه برم خیلی درگیرم
    چه کاری انجام بدم به نفع م هست .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      ممکنه همه درد مربوط به اون مساله نباشه 

      در هر حال معاینه لازمه 

      متاسفانه مرکزی که ام آر آی انجام دادین اصلا کیفیت تصویر و گزارش مناسبی نداذه 

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      ممکنه همه درد مربوط به اون مساله نباشه 

      در هر حال معاینه لازمه 

      متاسفانه مرکزی که ام آر آی انجام دادین اصلا کیفیت تصویر و گزارش مناسبی نداذه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من انگشت پام یکی بعد از انگشت کوچیکه تو ریشه شکست رفتم گچ گرفتم بعد ده روز خیس شد بازش کردم مجدد گچ گرفتم دکتر گفت دو هفته باشه بعد عکس. بگیر بیار بعد ۱۵ روز عکس گرفتم بردم گفتن ی هفته دیگه بزا باشه بعد احتیاجی ب عکس نیست بازش کن من س روز دیگه گذاشتمش و بازش کردم دیگه تحمل نداشتم الان ک بازش کردم حس میکنم درد داره و درست نمیتونم باهاش راه برم آیا امکان داره نگرفته باشه یا عادیه ممنون میشم راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      رادیوگرافی ارسال بفرمایید لطفا

  • تصویر کاربر ساجده جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    با،سلام و وقت بخیر خدمت آقای دکتر
    واقعیت اینه که دختر ۱۷ ساله م چرخش ساق پا به طرفین داره در ابتدا فکر می‌کردیم که پا پرانتزی داره اما بعد متوجه شدیم که مشگل از مچ پا و ضعیف شدن عضلات پشتی ساق هست آقای دکتر من خدمت شما یکسری ویدئو قرار میدم که گفته هام رو تایید یا رد کنین آقای دکتر اگه لطف کنین بفرمایین در صورت صحت ، باید چه کنیم و چه حرکاتی رو انجام داده و چگونه روند درمان رو پیش بگیریم .
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      حركت اصلاحى فايده نداره 

      يك راديوگرافى ايستاده سه مفصلى لازمه و بابد معاينه بشن

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر