منو

کیست گانگلیون چیست؟

کیست گانگلیون یک توده گرد و پر از مایع است که معمولاً بر روی تاندون ها یا مفاصل ایجاد می شود. این کیست ها معمولاً روی دست یا مچ دست به وجود می آید، اما می تواند در مچ پا یا پا نیز ظاهر شود. این کیست ها معمولاً خطرناک نیستند، اما ممکن است دردناک باشند و عملکرد روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

کیست گانگلیون روی دست

کیست های گانگلیون می توانند تا ۲.۵ سانتی متر قطر داشته باشند. برخی از کیست هایی که در زیر پوست قرار دارند، قابل مشاهده اند، اما برخی دیگر آنقدر کوچک هستند که دیده نمی شوند. این کیست ها شایع بوده و معمولا بی خطر میباشند. همچنین، این کیست ها غیرسرطانی بوده و اغلب بدون درمان از بین می روند.

علت کیست گانگلیون چیست

علت ایجاد کیست گانگلیون دقیقاً مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که موارد زیر، برخی از دلایل احتمالی ایجاد کیست های گانگلیون در مچ پا یا پا می باشد:

❇️ آسیب یا ضربه به پا یا مچ پا

❇️ وارد شدن فشار مکرر به پا یا مچ پا

❇️ تحریک تاندون ها یا مفاصل

محل ایجاد کیست های گانگلیون

کیست های گانگلیون معمولاً بر روی مفاصل خاصی ایجاد می شوند. استفاده از مفصل مجاور کیست ممکن است تورم آن را افزایش داده و باعث احساس ناراحتی بیشتری شود. کیست های گانگلیون معمولاً در محل های زیر ایجاد می شوند:

❇️ مچ دست: بر روی مچ دست یا پشت آن

❇️ انگشتان: در مجاورت مفاصل انگشت (نزدیک کف دست یا درست کنار ناخن)

❇️ پا: نزدیک مچ پا و یا انگشتان پا

این کیست ها می تواند به دلیل آسیب، ضربه و یا استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد شود، اما معمولا علت آن ناشناخته است. کیست های گانگلیون اغلب در زنان و افرادی که به طور مکرر به مچ دست خود فشار می آورند (مانند ژیمناست ها) بروز پیدا می کند.

علائم کیست های گانگلیون

بیشتر علائم کیست گانگلیون مشابه سایر توده های بافتی نرم می باشد. در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود تا پزشک نوع کیست را تشخیص دهد.

⬅️ یک توده برجسته بر روی پا و یا مچ پا

⬅️ احساس درد خفیف در نزدیکی توده، که ناشی از فشار کیست بر روی رباط یا تاندون است

⬅️ سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش، که می تواند ناشی از فشار کیست بر اعصاب باشد

⬅️ تحریک شدن توده هنگام پوشیدن کفش

به طور کلی، افرادی که همه و یا برخی از این علائم را دارند و ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند، به احتمال زیاد کیست گانگلیون دارند. همچنین، بروز کیست های گانگلیون در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

چه کسانی به کیست های گانگلیون مبتلا می شوند؟

بنا بر اطلاعات به دست آمده در رابطه با کیست های گانگلیون، همه ی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. اما برخی عوامل می تواند احتمال به وجود آمدن این کیست ها را افزایش دهد:

🔻 جنسیت: احتمال بروز کیست های گانگلیون در زنان، معمولا سه برابر مردان می باشد.

🔻 سن: کیست های گانگلیون در بیشتر افراد، در اوایل و یا اواسط بزرگسالی (بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی) به وجود می آید.

🔻 آسیب مفصلی: برخی پزشکان معتقدند آسیب مفصلی (از جمله التهاب تاندون ناشی از استفاده بیش از حد از مچ دست) می تواند منجر به ایجاد کیست گانگلیون شود. البته تحقیقات هنوز این نظریه را اثبات نکرده است.

🔻 آرتروز: ابتلا به آرتروز احتمال بروز کیست های گانگلیون را افزایش می دهد. افراد مبتلا به آرتروز معمولا در نزدیکی نوک انگشتان خود (در محل مفصل مجاور ناخن) به کیست دچار می شوند. اما داشتن کیست گانگلیون روی انگشت، به معنای ابتلا به آرتروز نیست.

همچنین بخوانید:

تشخیص کیست های گانگلیون

پزشک هنگام معاینه فیزیکی، ممکن است به کیست فشار آورده تا میزان حساسیت یا احساس ناراحتی بیمار را بسنجد. همچنین ممکن است با استفاده از یک چراغ قوه کیست را معاینه کند تا مشخص شود که این کیست، یک توده جامد است و یا از مایع پر شده است.

همچنین ممکن است پزشک، آزمایشات تصویربرداری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و یا MRI را برای رد کردن وجود سایر بیماری ها از جمله آرتروز یا تومور توصیه کند. MRI و سونوگرافی همچنین می توانند به تشخیص کیست های نامشهود (نهفته) نیز کمک کنند.

تشخیص کیست های گانگلیون ممکن است با انجام آسپیراسیون، قطعی شود. آسپیراسیون، فرایندی است که در آن پزشک از یک سرنگ برای بیرون کشیدن (آسپیراسیون) مایع از کیست استفاده می کند. مایع درون کیست گانگلیون، غلیظ و شفاف یا نیمه شفاف می باشد.

درمان کیست گانگلیون

اگر کیست گانگلیون باعث درد و اختلال در فعالیت های روزمره نمی شود، ممکن است به درمان نیازی نداشته باشد و خود به خود برطرف شود. اما اگر کیست منجر به درد و یا اختلال در حرکت مفصل شود، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

✳️ عدم تحرک: از آنجا که فعالیت می تواند باعث بزرگ تر شدن کیست های گانگلیون شود، بی حرکت نگه داشتن موقت ناحیه با یک آتل و یا بستن آن، می تواند کمک کننده باشد. با کوچک شدن کیست، فشار بر روی اعصاب کاهش پیدا کرده و در نتیجه باعث تسکین درد می شود. استفاده طولانی مدت از آتل، منجر به ضعیف شدن عضلات مجاور شده و باید از آن اجتناب شود.

✳️ عمل جراحی: در صورتی که روش های دیگر موثر واقع نشود، عمل جراحی می تواند یک راه حل باشد. طی عمل، پزشک کیست و ساقه ای که آن را به مفصل یا تاندون متصل می کند، برمی دارد. عمل جراحی به ندرت ممکن است باعث آسیب به اعصاب و عروق خونی اطراف ناحیه و یا تاندون ها شود. همچنین ممکن است کیست پس از عمل جراحی عود کند.

وقتی کیست گانگلیون دردناک است و فعالیت و حرکت فرد با مشکل مواجه می شود، پزشک می تواند با یک روش غیر جراحی نیز کیست را بردارد. این روش از طریق تخلیه مایع درون کیست با استفاده از داروهای استروئیدی، منجر به کوچک شدن کیست می شود.

درمان کیست گانگلیون روی پا

گزینه های مختلفی برای درمان کیست گانگلیونی روی پا وجود دارد:

🔽 اصلاح کفش: پوشیدن کفش هایی که به کیست فشار وارد نمیکنند یا باعث تحریک نمی شوند، توصیه می شود. علاوه بر این، قرار دادن یک پد در داخل کفش ممکن است به کاهش فشار علیه کیست کمک کند.

🔽 آسپیراسیون و تزریق: در اینجا پزشک از یک سرنگ برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می کند و سپس تزریق داروی استروئیدی به داخل توده را انجام میدهد. اگرچه این رویکرد در برخی موارد موفقیت آمیز است اما در بسیاری موارد دیگر، کیست باز می گردد.

در چه صورت کیست گانگلیون باید جراحی شود؟

در صورتی که سایر روش های درمانی منجر به بهبودی نشده و یا کیست مجددا عود کند، پزشک ممکن است با عمل جراحی کیست را به طور کامل بردارد. این کیست ها معمولا شامل یک ساختار ساقه مانند (ریشه) متصل به کیست می باشد.

پزشک جراح ممکن است از عمل های باز (روش سنتی) و یا آرتروسکوپی (برش های کوچک) استفاده کند. در برخی موارد، جراح ممکن است قسمتی از بافت اطراف مفصل را نیز بردارد تا این مشکل به طور کامل رفع شود. برداشتن کیست گانگلیون طی عمل جراحی را گانگلیونکتومی می نامند که معمولاً یک عمل سرپایی است. بهبودی کامل معمولا دو تا شش هفته طول می کشد.

جراحی ممکن است علائم را به طور کامل رفع کند. برداشتن کیست های گانگلیون از طریق عمل جراحی، احتمال بازگشت کیست را تا حد زیادی کاهش می دهد اما در ۵ الی ۱۵ درصد موارد نیز، کیست های گانگلیون پس از عمل جراحی مجدداً عود می کنند که البته عود کیست هم خوش خیم است.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام علیکم
    خسته نباشید
    اقای دکتر من براثر پیچش پا مدتی پام تو گچ بود الان بعد حدود۲ ماه ازباز کردن گچ به انجام فیزیوتراپی و نرمشهای مختلف برای باز توانی مچ پا مشغولم .الان چند روزی انگشت شست پام هم متورم شده و مقداری هم قرمز ودرد زیاد .ممکن براثر فشاری که اوردم دچار التهاب یا بورسیت شده باشه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه حمله حاد نقرس باشه

      به يك همكار روماتولوژيست مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر فرزاد دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بعداز 43روز ازجراحی ک اتل پامو باز کردم وقتی بلند میشم سر پا پام شبی خون میشه و یکم هم درد داره ب نظر شما طبیعی هستش
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله طبيعيه 

    2. تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      بیش از حد قرمز میشه حتی ب سیاهی میزنه
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      به مرور با فيزيوتراپى درست مى شه

    4. تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شرمنده اقای دکتر پام هنوز یه ترک داره فیزیوتراپی مشکلی ایجادنمیکنه
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      خير

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مرجان جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نادری
    من از بیماران قدیم شما هستم. چند روز بعد از ورزش کوهنوردی درد شدیدی در ناحیه قوزک پا راست و همچنین در امتداد قوزک پا به سمت ساق پای راست احساس درد کردم. با گذشت یکماه همچنان این درد را دارم و هراز گاهی با ورم قوزک پا مواجه می شوم. ممنونم می شوم راهنمایی ام کنید.
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه مربوط به تاندون هاى پرونئال باشه 

      معاينه و بررسى لازمه

  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    س آقای دکتر مدتی است که وپاشنه پام خیلی درد میکنه هر وقت که از خواب بیدار میشم پام درد میکنه نمیتونم راه برم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      علايم التهاب نيام كف پاست 

      معاينه لازمه و احتمالا شروع درمان با فيزيوتراپى هست

    2. تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      س دارو لازم نیست که استفاده کنم.
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      اثر زياد نداره

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر من احساس درد در ناحیه مچ دارم و با وجود اینکه ۴۰ روز از باز کردن گچ پام میگذره هنوز دچار محدودید موقع جمع کرد کف پام دارم . در تصویر فوق بنظر میرسه استخوان تالوس (قاپ) در رفته باشه .ممنون میشم لطف کنید نظرتون رو بگید .متشکرم جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير در نرفته

      بايد معاينه بشين

  • تصویر کاربر سیمین پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با عرض درود فراوان خدمت دکتر گرانقدرم.
    یک سال و سه ماهه که عمل کردم.و یک قسمت از پام که زیر زانوم هست که به گفته فیزیوتراپم چسبندگی رگهای عصبم هست که طب سوزنی بگار بردن.بهتر شد ولی الان هنوز درد گرفته و از فعالیت ورزشی دورم میکنه.همچنین هیچ سطح ناهمواری نمیتونم راه برم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      شايد بد نباشه يك نوار عصب انجام بدين

  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام،مچ پای پسرم وقتی که به دنیااومدانحراف داشت،یک هفته گچ گرفتیم،یک ماه هم کفش مخصوص میپوشوندیم بهش،ولی انگارکف پاهاش بابقیه بچه هافرق داره،عکسشم‌فرستادم،اگه میشه نگاه کنید نظرتونوبگید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      توصيه مى كنم ببريدش خدمت يكى از همكاران ارتوپد اطفال

  • تصویر کاربر اسماعیل سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    من مچ پام رو فیکس کردم ولی باز انحراف داره نمیتونم درست راه برم حس خوب و عادی زیر و پشت قوزک داخلیم ندارم وقتی راه میرم خیلی بهش فشار میاد میزنه به عصب هام و یه حالت بیقراری و کلافگی بهم دست میده
    همیشه تاندون های وسط انگشت هام حالت صفت و بی حسی دارن مخصوصا انگشت شست و کناری
    وسط کف پام هم یه حالت سفتی و بی حسی داره
    عکس های سی تی اسکن تقریبا 1 سال پیش انداختم و پیچ و پلاک ها هنوز تو پام هست
    اقای دکتر برای تشخیص دقیق چی لازم دارم؟ که خدمت برسم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب و عضله بگيريد و عمل مجدد لازمه

    2. تصویر کاربر اسماعیل دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      ممنون که جواب دادین آقای دکتر
      آیا نوار تست عصب و عضله باید تهران بگیرم که بهتر در بیاد یا اینجا هم میشه گرفت
      تست کارایی عصب ایلام قبلا (برج 5 سال 98) گرفتم نمیدونم همینه یا نه برگه اش رو براتون ضمیمه کردم
      عکس از استخوان هام نیاز نیست بیارم؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      همين نوار عصب رو بياريد راديوگرافى رو در تهران انجام مى ديم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نويد پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب فرمودين عكس نيم رخ ارسال شود چند عكسي كه پين نداره بعد از در اوردن پين ها هست متشكرم از بابت توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حراحى حتما لازم بوده

      پين ها شش تا هشت هفته بعد از عمل كشيده مى شن

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود ۴ روز پیش مچ پا سمت چپ پیچ خورد اولش استرس داشتم که شکسته باشه چون ورم کرده بود ولی همان روز رفتم پیش دکتر عمومی و رادیولوژی علی گرف گفت به استخوان آسیب نرسیده وفقط عضله مچ پا کش اومده یا همون تاندون پا کش اومده میخواستم بپرسم ورم تا الان نصف شده ولی هنوز نرفته منم خودم با باند کشی محکم بستم و روزی ۱ یا ۳ بار یخ میزارم موقع خوابم دو بالش زیر پام میزارم ببخشید تا کی بهبود میشه چون من خیلی استرس دارم خوب میشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ختما بايد يكى دو هفته بعد از صدمه مجددا توسط ارتوپد معاينه بشين

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر