منو

کیست گانگلیون چیست؟

کیست گانگلیون یک توده گرد و پر از مایع است که معمولاً بر روی تاندون ها یا مفاصل ایجاد می شود. این کیست ها معمولاً روی دست یا مچ دست به وجود می آید، اما می تواند در مچ پا یا پا نیز ظاهر شود. این کیست ها معمولاً خطرناک نیستند، اما ممکن است دردناک باشند و عملکرد روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

کیست گانگلیون روی دست

کیست های گانگلیون می توانند تا ۲.۵ سانتی متر قطر داشته باشند. برخی از کیست هایی که در زیر پوست قرار دارند، قابل مشاهده اند، اما برخی دیگر آنقدر کوچک هستند که دیده نمی شوند. این کیست ها شایع بوده و معمولا بی خطر میباشند. همچنین، این کیست ها غیرسرطانی بوده و اغلب بدون درمان از بین می روند.

علت کیست گانگلیون چیست

علت ایجاد کیست گانگلیون دقیقاً مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که موارد زیر، برخی از دلایل احتمالی ایجاد کیست های گانگلیون در مچ پا یا پا می باشد:

❇️ آسیب یا ضربه به پا یا مچ پا

❇️ وارد شدن فشار مکرر به پا یا مچ پا

❇️ تحریک تاندون ها یا مفاصل

محل ایجاد کیست های گانگلیون

کیست های گانگلیون معمولاً بر روی مفاصل خاصی ایجاد می شوند. استفاده از مفصل مجاور کیست ممکن است تورم آن را افزایش داده و باعث احساس ناراحتی بیشتری شود. کیست های گانگلیون معمولاً در محل های زیر ایجاد می شوند:

❇️ مچ دست: بر روی مچ دست یا پشت آن

❇️ انگشتان: در مجاورت مفاصل انگشت (نزدیک کف دست یا درست کنار ناخن)

❇️ پا: نزدیک مچ پا و یا انگشتان پا

این کیست ها می تواند به دلیل آسیب، ضربه و یا استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد شود، اما معمولا علت آن ناشناخته است. کیست های گانگلیون اغلب در زنان و افرادی که به طور مکرر به مچ دست خود فشار می آورند (مانند ژیمناست ها) بروز پیدا می کند.

علائم کیست های گانگلیون

بیشتر علائم کیست گانگلیون مشابه سایر توده های بافتی نرم می باشد. در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود تا پزشک نوع کیست را تشخیص دهد.

⬅️ یک توده برجسته بر روی پا و یا مچ پا

⬅️ احساس درد خفیف در نزدیکی توده، که ناشی از فشار کیست بر روی رباط یا تاندون است

⬅️ سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش، که می تواند ناشی از فشار کیست بر اعصاب باشد

⬅️ تحریک شدن توده هنگام پوشیدن کفش

به طور کلی، افرادی که همه و یا برخی از این علائم را دارند و ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند، به احتمال زیاد کیست گانگلیون دارند. همچنین، بروز کیست های گانگلیون در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

چه کسانی به کیست های گانگلیون مبتلا می شوند؟

بنا بر اطلاعات به دست آمده در رابطه با کیست های گانگلیون، همه ی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. اما برخی عوامل می تواند احتمال به وجود آمدن این کیست ها را افزایش دهد:

🔻 جنسیت: احتمال بروز کیست های گانگلیون در زنان، معمولا سه برابر مردان می باشد.

🔻 سن: کیست های گانگلیون در بیشتر افراد، در اوایل و یا اواسط بزرگسالی (بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی) به وجود می آید.

🔻 آسیب مفصلی: برخی پزشکان معتقدند آسیب مفصلی (از جمله التهاب تاندون ناشی از استفاده بیش از حد از مچ دست) می تواند منجر به ایجاد کیست گانگلیون شود. البته تحقیقات هنوز این نظریه را اثبات نکرده است.

🔻 آرتروز: ابتلا به آرتروز احتمال بروز کیست های گانگلیون را افزایش می دهد. افراد مبتلا به آرتروز معمولا در نزدیکی نوک انگشتان خود (در محل مفصل مجاور ناخن) به کیست دچار می شوند. اما داشتن کیست گانگلیون روی انگشت، به معنای ابتلا به آرتروز نیست.

همچنین بخوانید:

تشخیص کیست های گانگلیون

پزشک هنگام معاینه فیزیکی، ممکن است به کیست فشار آورده تا میزان حساسیت یا احساس ناراحتی بیمار را بسنجد. همچنین ممکن است با استفاده از یک چراغ قوه کیست را معاینه کند تا مشخص شود که این کیست، یک توده جامد است و یا از مایع پر شده است.

همچنین ممکن است پزشک، آزمایشات تصویربرداری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و یا MRI را برای رد کردن وجود سایر بیماری ها از جمله آرتروز یا تومور توصیه کند. MRI و سونوگرافی همچنین می توانند به تشخیص کیست های نامشهود (نهفته) نیز کمک کنند.

تشخیص کیست های گانگلیون ممکن است با انجام آسپیراسیون، قطعی شود. آسپیراسیون، فرایندی است که در آن پزشک از یک سرنگ برای بیرون کشیدن (آسپیراسیون) مایع از کیست استفاده می کند. مایع درون کیست گانگلیون، غلیظ و شفاف یا نیمه شفاف می باشد.

درمان کیست گانگلیون

اگر کیست گانگلیون باعث درد و اختلال در فعالیت های روزمره نمی شود، ممکن است به درمان نیازی نداشته باشد و خود به خود برطرف شود. اما اگر کیست منجر به درد و یا اختلال در حرکت مفصل شود، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

✳️ عدم تحرک: از آنجا که فعالیت می تواند باعث بزرگ تر شدن کیست های گانگلیون شود، بی حرکت نگه داشتن موقت ناحیه با یک آتل و یا بستن آن، می تواند کمک کننده باشد. با کوچک شدن کیست، فشار بر روی اعصاب کاهش پیدا کرده و در نتیجه باعث تسکین درد می شود. استفاده طولانی مدت از آتل، منجر به ضعیف شدن عضلات مجاور شده و باید از آن اجتناب شود.

✳️ عمل جراحی: در صورتی که روش های دیگر موثر واقع نشود، عمل جراحی می تواند یک راه حل باشد. طی عمل، پزشک کیست و ساقه ای که آن را به مفصل یا تاندون متصل می کند، برمی دارد. عمل جراحی به ندرت ممکن است باعث آسیب به اعصاب و عروق خونی اطراف ناحیه و یا تاندون ها شود. همچنین ممکن است کیست پس از عمل جراحی عود کند.

وقتی کیست گانگلیون دردناک است و فعالیت و حرکت فرد با مشکل مواجه می شود، پزشک می تواند با یک روش غیر جراحی نیز کیست را بردارد. این روش از طریق تخلیه مایع درون کیست با استفاده از داروهای استروئیدی، منجر به کوچک شدن کیست می شود.

درمان کیست گانگلیون روی پا

گزینه های مختلفی برای درمان کیست گانگلیونی روی پا وجود دارد:

🔽 اصلاح کفش: پوشیدن کفش هایی که به کیست فشار وارد نمیکنند یا باعث تحریک نمی شوند، توصیه می شود. علاوه بر این، قرار دادن یک پد در داخل کفش ممکن است به کاهش فشار علیه کیست کمک کند.

🔽 آسپیراسیون و تزریق: در اینجا پزشک از یک سرنگ برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می کند و سپس تزریق داروی استروئیدی به داخل توده را انجام میدهد. اگرچه این رویکرد در برخی موارد موفقیت آمیز است اما در بسیاری موارد دیگر، کیست باز می گردد.

در چه صورت کیست گانگلیون باید جراحی شود؟

در صورتی که سایر روش های درمانی منجر به بهبودی نشده و یا کیست مجددا عود کند، پزشک ممکن است با عمل جراحی کیست را به طور کامل بردارد. این کیست ها معمولا شامل یک ساختار ساقه مانند (ریشه) متصل به کیست می باشد.

پزشک جراح ممکن است از عمل های باز (روش سنتی) و یا آرتروسکوپی (برش های کوچک) استفاده کند. در برخی موارد، جراح ممکن است قسمتی از بافت اطراف مفصل را نیز بردارد تا این مشکل به طور کامل رفع شود. برداشتن کیست گانگلیون طی عمل جراحی را گانگلیونکتومی می نامند که معمولاً یک عمل سرپایی است. بهبودی کامل معمولا دو تا شش هفته طول می کشد.

جراحی ممکن است علائم را به طور کامل رفع کند. برداشتن کیست های گانگلیون از طریق عمل جراحی، احتمال بازگشت کیست را تا حد زیادی کاهش می دهد اما در ۵ الی ۱۵ درصد موارد نیز، کیست های گانگلیون پس از عمل جراحی مجدداً عود می کنند که البته عود کیست هم خوش خیم است.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر افضل جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنونم از وقتی که برای پاسخ دهی صرف می کنید از اواسط سال ۹۸مچ پای راستم درد می کند و متورم است یکبار کورتون تزریق کرده ام و چندین بار به پزشک مراجعه کرده ام اما هر کدام تشخیص متفاوتی داده اند گاهی این درد و تورم شدت می گیرد و گاهی کم می شود، در عین حال گرفتگی و انقباض در عضله ساق همان پا را دارم به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرده ام و درمان دارویی نتیجه ای نداشته است ممکن است این دو مشکل به هم ارتباطی داشته باشند؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      درود

      آزمايش خون و احتمالا ام آر آى لازمه

       

    2. تصویر کاربر افضل سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      آزمایش خون برای رماتیسم داده ام و با دیدن ام آر آی پزشکان نظرات متفاوتی داده اند یک دوره هم فیزیوتراپی رفته ام
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      معاينه دقيق و ديدن تصاوير ام آر آى و آزمايش ها لازمه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امانی یکشنبه ۲۹ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من ۲ سالی هست دچار کیست گانگلیون روی پا کنار ق‌زک شدم و جوری درد دارم که نمی توانم قدم بردارم زندگیم مختل شده و خانه نشین شدم و درد مدام شدید دارم چند تا دکتر که رفتم میفرمایند عمل نمیشه کرد اگر هم برداریم شدید تر برمیگردد چون دوتا انگشت پات هم آرتروز شدید دارد و با این که جند بار داخل و اطرافش کورتون تزریق شده فایده نداشته می خواستم ببینم راه حل شما چیست و واگر از نظر شما قابل برداشتن هست و درصدی امکان خوب شدن دارد خدمت برسم و عمل کنم البته اگر بدتر نمی شود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اگر پاسخ به درمان نداده بايد حتما عمل بشه 

      ام آر آى هم اگر انجام ندادين حتما انجام بدين

  • تصویر کاربر عبادی چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حالتون خوبه ببخشید مزاحمتون شدم از گنبد کاووس استان گلستان مزاحمتون میشم تقریبا یک ماه و نیم قبل آقامو اوردم واسه معاینه پاشنه پاهاش چهار ساله ک‌شکسته بود و دکتر علیرضا محمودی قراعی مشهد عمل کرده بودن ولی ب گفته شما و بقیه پزشکان عملها ناموفق بوده و شما نامه ای ب دکتر نوشتین ک دوباره باید عمل بشه ..یک یک ماه پیش باز همون دکتر باز عمل کردن از روی نوشته ای ک رو نسخه نوشتین ..ولی هنوزم ک‌هنوزه پاهاش خیلی خیلی درد داره هفته دیگه میرم گچ گیری مشهد ...ولی فک نکنم‌با این کبودی و دردی ک داره بهبود پیدا کنه توکلمون بخدا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      درود

      يك ماه براى نتيجه گيرى از اين جراحى خيلى زوده و اميدوارم پس از گذران دوره درمان نتيجه ايده آل حاصل بشه

  • تصویر کاربر مشکات یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    عرض ادب و سلام
    مدتیه پاشنه ی پای چپم از سمت پشت پا درد میکنه و اذیتم میکنه میخواستم ببینم باید چیکار کنم .ممنون از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      معاينه لازمه حتما

      ممكنه مشكل شما Haglund deformity و Insertional Achilles tendinopathy باشه كه درمان اوليه اون شاك ويو و فيزيوتراپى هست

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر.به مدت یک سال که کف پای من به علت فعالیت های ورزشی و استفاده از کفش و کفی نامناسب درد میکنه و اصلا خوب نمیشه.تو زنجان خیلی دکتر رفتم ولی اصلا پیشرفتی حاصل نشده لطفا منو راهنمایی کنید زندگیم مخطل شده. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      استفاده از كفى و فيزيوتراپى و شاك ويو مى تونه موثر باشه 

  • تصویر کاربر عظیمی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وادب ،چند سالی هست روی پا جایی که مسح پا کشیده میشود کیست در اومده وبسیار درد ناک میباشد اول یکی از پاهام بود ولی بعد هردوپام کیست دراورده از شما خواهش میکنم راهنماییم کنید ایا درمان دارد یا نه؟هر دکتری رفتم فقط گفتن وزن رو پایین بیارم الان ۱۰ کیلو کم کرده ولی اصلا فایده ندارد لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      ام آر آى و راديوگرافى لازمه 

  • تصویر کاربر مهری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    مدتی است که انگشتان پای چپم خصوصا انگشت شصتم و متعاقب آن کف پا و مچ درد دارد به طوری که حتی در حالت استراحتم هستم درد دارند و اگر روی پا بایستم کف پام به شدت درد (مخصوصا ناحیه ای که در عکس با نگشت مشخص است) میگیرید و متعاقب ان زانو و لگن. از استخوانها عکس گرفتم و گفتند مشکلی ندارد البته گفتند شاید عصبها و نسوج دچار آسیب شده که باید سی تی اسکن بگیرم.
    سه هفته ای هست که گوشه سمت چپ انگشت شصت زیر ناخن سیاه شده که نمیدانم مربوط به همین درد است یا ضربه خورده و چون نزدیک تعطیلات نوروز بود نتوانستم به متخصص مراجعه کنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      حتما معاينه لازمه 

  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر... جراحی گانگلیون کیست مچ دست توسط چه فردی باید انجام بشه؟ متخصص جراح ارتوپدی یا جراح عمومی؟ و اینکه امکان انجام اون با بی حسی موضعی وجود داره؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      ارتوپد و ترجيحا با بيهوشى عمومى و داخل اتاق عمل

  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام‌ بنده ۳۲ سالم هست مدتیه زیر قوزک پای چپم ورم کرده با درد خفیف بود اما بعد چند ماه دوباره ورم کرد اما دردش الان زیاد هست میشه بفرمایین لازمه چه اقدامی کنم؟ درضمن یک دوز واکسن آسترازنکا هم زدم بعدش تقزیبا اینجور شد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام دکترنادری عزیز.. من ۴۸سال سن و۷۲ کیلو وزن دارم ودرکودکی مبتلابه فلج اطفال شدم درسن ۲۸سالگی به دلیل کوتاهی ۴سانتی استخوان عمل جراحی باواگنر انجام دادم وازسال۸۰ تاکنون که ۲۰ سال میگذرد هنوز پلاتین درساق پایم وجوددارد. اما اکنون متاسفانه ازناحیه ساق همان پا به فاصله ۵ سانت بین پلاتین ومچ پا دچارشکستگی عرضی بدون جابجایی شده ام وبامراجعه به دکتر فقط پایم راگچ گرفته الان ۳هفته است که پایم تابالای زانو گچ گیری شده به نظرشما چه مدت طول میکشه که پام جوش بخوره وبدون عصابتونم راه برم ؟ دکترگفته مرحله جوش خوردگی شروع شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      جوش خوردن كامل حدود سه ماه زمان مى خواد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر