منو

کیست گانگلیون چیست؟

کیست گانگلیون یک توده گرد و پر از مایع است که معمولاً بر روی تاندون ها یا مفاصل ایجاد می شود. این کیست ها معمولاً روی دست یا مچ دست به وجود می آید، اما می تواند در مچ پا یا پا نیز ظاهر شود. این کیست ها معمولاً خطرناک نیستند، اما ممکن است دردناک باشند و عملکرد روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

کیست گانگلیون روی دست

کیست های گانگلیون می توانند تا ۲.۵ سانتی متر قطر داشته باشند. برخی از کیست هایی که در زیر پوست قرار دارند، قابل مشاهده اند، اما برخی دیگر آنقدر کوچک هستند که دیده نمی شوند. این کیست ها شایع بوده و معمولا بی خطر میباشند. همچنین، این کیست ها غیرسرطانی بوده و اغلب بدون درمان از بین می روند.

علت کیست گانگلیون چیست

علت ایجاد کیست گانگلیون دقیقاً مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که موارد زیر، برخی از دلایل احتمالی ایجاد کیست های گانگلیون در مچ پا یا پا می باشد:

❇️ آسیب یا ضربه به پا یا مچ پا

❇️ وارد شدن فشار مکرر به پا یا مچ پا

❇️ تحریک تاندون ها یا مفاصل

محل ایجاد کیست های گانگلیون

کیست های گانگلیون معمولاً بر روی مفاصل خاصی ایجاد می شوند. استفاده از مفصل مجاور کیست ممکن است تورم آن را افزایش داده و باعث احساس ناراحتی بیشتری شود. کیست های گانگلیون معمولاً در محل های زیر ایجاد می شوند:

❇️ مچ دست: بر روی مچ دست یا پشت آن

❇️ انگشتان: در مجاورت مفاصل انگشت (نزدیک کف دست یا درست کنار ناخن)

❇️ پا: نزدیک مچ پا و یا انگشتان پا

این کیست ها می تواند به دلیل آسیب، ضربه و یا استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد شود، اما معمولا علت آن ناشناخته است. کیست های گانگلیون اغلب در زنان و افرادی که به طور مکرر به مچ دست خود فشار می آورند (مانند ژیمناست ها) بروز پیدا می کند.

علائم کیست های گانگلیون

بیشتر علائم کیست گانگلیون مشابه سایر توده های بافتی نرم می باشد. در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود تا پزشک نوع کیست را تشخیص دهد.

⬅️ یک توده برجسته بر روی پا و یا مچ پا

⬅️ احساس درد خفیف در نزدیکی توده، که ناشی از فشار کیست بر روی رباط یا تاندون است

⬅️ سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش، که می تواند ناشی از فشار کیست بر اعصاب باشد

⬅️ تحریک شدن توده هنگام پوشیدن کفش

به طور کلی، افرادی که همه و یا برخی از این علائم را دارند و ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند، به احتمال زیاد کیست گانگلیون دارند. همچنین، بروز کیست های گانگلیون در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

چه کسانی به کیست های گانگلیون مبتلا می شوند؟

بنا بر اطلاعات به دست آمده در رابطه با کیست های گانگلیون، همه ی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. اما برخی عوامل می تواند احتمال به وجود آمدن این کیست ها را افزایش دهد:

🔻 جنسیت: احتمال بروز کیست های گانگلیون در زنان، معمولا سه برابر مردان می باشد.

🔻 سن: کیست های گانگلیون در بیشتر افراد، در اوایل و یا اواسط بزرگسالی (بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی) به وجود می آید.

🔻 آسیب مفصلی: برخی پزشکان معتقدند آسیب مفصلی (از جمله التهاب تاندون ناشی از استفاده بیش از حد از مچ دست) می تواند منجر به ایجاد کیست گانگلیون شود. البته تحقیقات هنوز این نظریه را اثبات نکرده است.

🔻 آرتروز: ابتلا به آرتروز احتمال بروز کیست های گانگلیون را افزایش می دهد. افراد مبتلا به آرتروز معمولا در نزدیکی نوک انگشتان خود (در محل مفصل مجاور ناخن) به کیست دچار می شوند. اما داشتن کیست گانگلیون روی انگشت، به معنای ابتلا به آرتروز نیست.

همچنین بخوانید:

تشخیص کیست های گانگلیون

پزشک هنگام معاینه فیزیکی، ممکن است به کیست فشار آورده تا میزان حساسیت یا احساس ناراحتی بیمار را بسنجد. همچنین ممکن است با استفاده از یک چراغ قوه کیست را معاینه کند تا مشخص شود که این کیست، یک توده جامد است و یا از مایع پر شده است.

همچنین ممکن است پزشک، آزمایشات تصویربرداری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و یا MRI را برای رد کردن وجود سایر بیماری ها از جمله آرتروز یا تومور توصیه کند. MRI و سونوگرافی همچنین می توانند به تشخیص کیست های نامشهود (نهفته) نیز کمک کنند.

تشخیص کیست های گانگلیون ممکن است با انجام آسپیراسیون، قطعی شود. آسپیراسیون، فرایندی است که در آن پزشک از یک سرنگ برای بیرون کشیدن (آسپیراسیون) مایع از کیست استفاده می کند. مایع درون کیست گانگلیون، غلیظ و شفاف یا نیمه شفاف می باشد.

درمان کیست گانگلیون

اگر کیست گانگلیون باعث درد و اختلال در فعالیت های روزمره نمی شود، ممکن است به درمان نیازی نداشته باشد و خود به خود برطرف شود. اما اگر کیست منجر به درد و یا اختلال در حرکت مفصل شود، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

✳️ عدم تحرک: از آنجا که فعالیت می تواند باعث بزرگ تر شدن کیست های گانگلیون شود، بی حرکت نگه داشتن موقت ناحیه با یک آتل و یا بستن آن، می تواند کمک کننده باشد. با کوچک شدن کیست، فشار بر روی اعصاب کاهش پیدا کرده و در نتیجه باعث تسکین درد می شود. استفاده طولانی مدت از آتل، منجر به ضعیف شدن عضلات مجاور شده و باید از آن اجتناب شود.

✳️ عمل جراحی: در صورتی که روش های دیگر موثر واقع نشود، عمل جراحی می تواند یک راه حل باشد. طی عمل، پزشک کیست و ساقه ای که آن را به مفصل یا تاندون متصل می کند، برمی دارد. عمل جراحی به ندرت ممکن است باعث آسیب به اعصاب و عروق خونی اطراف ناحیه و یا تاندون ها شود. همچنین ممکن است کیست پس از عمل جراحی عود کند.

وقتی کیست گانگلیون دردناک است و فعالیت و حرکت فرد با مشکل مواجه می شود، پزشک می تواند با یک روش غیر جراحی نیز کیست را بردارد. این روش از طریق تخلیه مایع درون کیست با استفاده از داروهای استروئیدی، منجر به کوچک شدن کیست می شود.

درمان کیست گانگلیون روی پا

گزینه های مختلفی برای درمان کیست گانگلیونی روی پا وجود دارد:

🔽 اصلاح کفش: پوشیدن کفش هایی که به کیست فشار وارد نمیکنند یا باعث تحریک نمی شوند، توصیه می شود. علاوه بر این، قرار دادن یک پد در داخل کفش ممکن است به کاهش فشار علیه کیست کمک کند.

🔽 آسپیراسیون و تزریق: در اینجا پزشک از یک سرنگ برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می کند و سپس تزریق داروی استروئیدی به داخل توده را انجام میدهد. اگرچه این رویکرد در برخی موارد موفقیت آمیز است اما در بسیاری موارد دیگر، کیست باز می گردد.

در چه صورت کیست گانگلیون باید جراحی شود؟

در صورتی که سایر روش های درمانی منجر به بهبودی نشده و یا کیست مجددا عود کند، پزشک ممکن است با عمل جراحی کیست را به طور کامل بردارد. این کیست ها معمولا شامل یک ساختار ساقه مانند (ریشه) متصل به کیست می باشد.

پزشک جراح ممکن است از عمل های باز (روش سنتی) و یا آرتروسکوپی (برش های کوچک) استفاده کند. در برخی موارد، جراح ممکن است قسمتی از بافت اطراف مفصل را نیز بردارد تا این مشکل به طور کامل رفع شود. برداشتن کیست گانگلیون طی عمل جراحی را گانگلیونکتومی می نامند که معمولاً یک عمل سرپایی است. بهبودی کامل معمولا دو تا شش هفته طول می کشد.

جراحی ممکن است علائم را به طور کامل رفع کند. برداشتن کیست های گانگلیون از طریق عمل جراحی، احتمال بازگشت کیست را تا حد زیادی کاهش می دهد اما در ۵ الی ۱۵ درصد موارد نیز، کیست های گانگلیون پس از عمل جراحی مجدداً عود می کنند که البته عود کیست هم خوش خیم است.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرزو پنجشنبه ۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير من انگشتاي هردو پام نامرتب و كج هستن انگشت دوم پاي راستم هم كج بودنش بيش از اندازه هست البته كجي اين انگشتم ارثي است.امكانش هست كه به كمك علم پزشكي مرتب و زيبا شن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بله با جراحى ممكنه ولى معاينه و راديوگرافى لازمه

  • تصویر کاربر فهیمه پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام دکتر فرموده بودین گرافی رو هم ارسال کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      مفصل شاركو هست و احتمالا عمل لازمه 

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      مفصل شاركو هست و احتمالا عمل لازمه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    رباط دلتویید در اثر آسیب دیدگی دچار پارگی شده بود، که گچ گرفتن، ولی الان بالای مچ پا در قسمت ساق پا و روی پا سوزش و درد شدید دارم، طوری که کمترین وزن روی پا باعث درد و سوزش می‌شود و هم چنین مچ پا زود پیچ میخوره و احساس میکنم خالی میکنه مچ پام
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه و بررسى دقيق لازمه

      ممكنه جراحى لازم باشه

      آسيب دلتوييد به تنهايى نادر هست 

      نوار عصب هم لازمه انجام بشه

      با احترام

  • تصویر کاربر کریمی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن ناخن انگشت کناری شست پا ازکناره ها کاملا رفته توی گوشت وظاهر زشتی داره هرکاری میکنم صاف نمیشه رشت زیادی هم نداره ولی وقتی بزرگ میشه خیلی دردداره اگه چیزی بهش بخوره هم همین طور می خواستم ببینم درمان داره درست میشه ازوقتی یادمه ناخنم این جوری بوده خیلی اذیت میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      شكلش درمانى نداره

      با احترام

  • تصویر کاربر شایان پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نادری
    پسر من از کودکی روی پنجه پا راه میرفت و تا الان که ۱۰ سالشه و ما به دکتر مراجعه کردیم و گفتند آشیل پا حدود ده سانت کوتاه هست و باید عمل بشه و فیزیوتراپی بعید جواب بده، آیا با روش گچ گرفتن مداوم ممکنه اصلاح بشه یا تنها راه عمل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      در اين سن جراحى لازم خواهد بود

      با احترام

  • تصویر کاربر شمشیرگران یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    مدت یکسال هست که درد شدید و غیر قابل تحمل در استخوان پشت پاشنه هردوپا احساس میکنم.صبح ها هنگام بیدار شدن و برداشتن قدم های اول درد بسیار شدید است و چند قدم اول را بسختی برمیدارم.حدود ۹ ماه هست که پیگیر درد هستم و قرصهای تقویتی،آزمایش،عکس برداری،۱۰ جلسه فیزیوتراپی،تزریق دپومدرول رو انجام دادم اما الان هنوز هم درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل هست.ممنون میشم اگه کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود 

      احتمالا جراحى لازمه بايد معاينه بشين 

      با احترام

  • تصویر کاربر Nafas یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید همسرم ۱۰سال است ک کف پاش مرتب دردمیکنه هرشب فقط کف پاش پیگ خیلی شدید درد داره درحدی ک پاشو میکوبه زمین یا بهم میزنه دکتراصلن نرفته الان بنظرتون مشکلش چیه و چه دکتری ببرمش.؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اول به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنن

      ممكنه سندرم پاهاى بيقرار باشه

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر