منو

آشنایی با انواع بیماری های مچ پا و درمان آن

مچ پا یکی از اعضای بدن است که درد و بیماری در آن ممکن است شما را مدت ها خانه نشین کند. از این رو آشنایی با انواع بیماری های مچ پا میتواند آگاهی شما را در مورد این بیماری بالاتر ببرد.

مچ پا به تعادل و ثبات بدن نقش موثری دارد و از استخوانهایی تشکیل شده است که با عضلات و رباطها پشتیبانی می شوند.

انواع بیماری های پا

بیماری های مچ پا می تواند در اثر آسیب به استخوان، عضله یا بافت نرم باشد. اختلالات شایع مچ پا عبارتند از:

قفل شدن مچ پا

مچ پا زمانی که در حین راه رفتن قفل می شود می تواند یک وضعیت ناتوان کننده و دردناک باشد که کارهای روزانه و فعالیت بدنی را دشوار سازد.

مچ پاى قفل شده می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد كه شامل پارگى رباط، بی ثباتی مچ پا، آرتریت، التهاب و تورم استخوان و بیماری استئوكوندریت است. اگر در هنگام راه رفتن این درد را تجربه کرديد، برای تشخیص آن با پزشک خود مشورت کنید.

قل شدن مچ پا

 آرتروز

آرتروز مچ پا – یا بیماری مفصلی دژنراتیو – می تواند به علت آسیب به مچ پا و یا سایش طبیعی و پارگی در پى افزايش سن رخ دهد. آرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل تحليل مى رود. هنگامی که استخوان های مچ پا شروع به مالش روى هم می کنند، ممکن است علائم مختلفى مانند درد، تورم، دامنه ى حرکت محدود و قفل شدن را تجربه کنید.

آرتريت مچ پا با اصلاح کفش، بريس، داروهای ضد التهابی، کاهش وزن، فیزیوتراپی و تزریق استروئید درمان می شود. اگر اين درمان ها کارساز نباشند، جراحی گزینه ى بعدى است.

پارگى رباط و بی ثباتی آن

پيچ خوردگى هاى مكرر و شديد مچ پا می تواند به آن آسیب برساند. هنگامی که مچ پا در خارج از محدوده حركتى طبیعی چرخیده یا پیچیده شود، ممکن است رباط آن پاره شود. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است باعث مزمن شدن و بی ثباتی آن قسمت از پا شود.

پارگى رباط و بى ثباتى مچ  میتواند باعث درد، تورم، قفل شدن مچ، ترک خوردگی و احساس بی ثباتی در طی راه رفتن و سایر فعالیت های روزانه شود. این وضعیت ممکن است با استراحت، بی تحرکی، بريس مچ پا، فیزیوتراپی و حتی جراحی درمان شود .

رباط مچ پا

التهاب و تورم استخوان

التهاب استخوان همان استئوفيت هايى است که می توانند در لبه هاى استخوان ها و همچنین محل اتصال رباط ها و تاندون ها به استخوان ها ايجاد شوند. التهاب استخوان می تواند در مچ پا ايجاد شود و بهبود یابد و منحر به قفل شدن مچ پا شود.

علائم دیگر آن ممکن است شامل درد و محدودیت حرکتی باشد. افراد می توانند سال ها بدون درد و یا قفل شدن ناشی از التهاب زندگى كنند. داروهای ضد التهاب می توانند به کاهش درد کمک کنند. جراحی نيز می تواند برای حذف استئوفيت ها انجام شود.

بيمارى استئوكندريت

استئوكندريت بيمارى است که موجب کاهش جریان خون به قسمت انتهایی استخوان، از جمله استخوان مچ پا، می شود. جریان خون در نتیجه ى شل شدن يك تكه غضروف در انتهاى استخوان كاهش مى يابد. این وضعیت به ویژه پس از جراحت مچ پا به طور معمول شایع است.

علائم آن می تواند شامل درد مچ پا، قفل شدن مچ پا، تورم، حساسیت به لمس، دامنه حرکتی محدود و احساس بی ثباتی در مفصل باشد. در حین برخورد با آن بهتر است ابتدا اقدامات محافظه کارانه انجام شود.

 

بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟
درمان خالی کردن و بی ثباتی مچ پا چیست؟

علت قفل شدن مچ پا

قفل شدن مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم یا استخوانی در پایان یک حرکت با شدت، مانند اشاره شدید پا به سمت پایین، در داخل مفصل مچ پا فشرده می‌شوند. این عارضه معمولا در افرادی اثر می‌گذارد که هنگام  قرارگیری مچ پا در نهایت زاویه حرکتی خود، در زانو خود احساس فشار می‌کنند.

مانند رقصنده‌ها، ژیمناست‌‌ها، یا افرادی که فعالیت‌های ضربه با پا را انجام می‌دهند. قفل کردن مچ پا وقتی اتفاق می‌افتد که بافت نرم اطراف مچ پا بین دو سطح گیر بیافتد. قفل شدن مچ پا معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که مچ پا کاملاً به بالا یا پایین خم شده باشد و منجر به درد در جلو یا پشت مچ پا شود.

علاوه بر این، افرادی که فعالیت‌های تکراری شامل چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله‌ها را انجام می‌دهند، مستعد ابتلا به این عارضه هستند. فیزیوتراپیست‌ها در کاهش درد، ترمیم و تقویت ناحیه مبتلا و بهبود تعادل کلی به افراد مبتلا به عارضه قفل شدن مچ پا کمک می‌کنند.

علت قفل شدن مچ پا

چه عواملی باعث قفل شدن مچ پا می شود؟

دلایل قفل شدن مچ پا متفاوت است و می تواند شامل دویدن، پریدن و استفاده بیش از حد از مچ پا باشد. سایر علل شایع شکستگی و شکستگی مچ پا عبارتند از:

✅ چرخاندن مچ پا بیش از محدوده طبیعی حرکت

✅ لغزش یا سقوط

✅ فرود آمدن روی یک پا با افزایش نیرو

✅ توانبخشی نامناسب پس از صدمه قبلی مچ پا

✅ ورم یا خشکی مفصل

✅ سفتی ماهیچه

✅ نا‌هنجاری استخوانی

✅ ورزش کردن به شیوه اشتباه

✅ زیاده روی در تمرین و ورزش کردن

✅ سریع شروع کردن فعالیت‌ها پس از آسیب دیدگی مچ پا

✅ گرم نکردن بدن پیش از ورزش کردن

انواع مختلف آرتروز (التهاب مفاصل و بافت ها) نیز می تواند پا و مچ پا را تحت تأثیر قرار دهد:

نوعی از آرتروز تخریب کننده است که به طور معمول در میانسالی شروع می شود و به آرامی پیشرفت می کند. با گذشت زمان، غضروف بین استخوان های شما فرسوده می شود. این منجر به درد و سفتی در مفاصل می شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی خود ایمنی است. این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما به اشتباه به بافتهای سالم خود حمله کند. آرتریت روماتوئید بر مفاصل شما تأثیر می گذارد و غضروف ها را نیز از بین می برد.

آرتریت پس از سانحه بعد از آسیب دیدگی پا یا مچ پا رخ می دهد. استرس ناشی از آسیب می تواند باعث سفت یا ملتهب شدن مفاصل شود.

 

علائم بیماری های مچ پا چیست؟

علائم بیماری های مچ پا براساس نوع خاص آسیب متفاوت خواهد بود. علائم رایج عبارتند از:

⬅ درد

⬅ ورم

⬅ سفتی، سختی

⬅ مشکلات حرکت مچ پا

⬅ ناتوانی در قرار دادن هر وزنی بر روی مچ پا

⬅ مشکل در راه رفتن

⬅ کبودی

التهاب تاندونیت و التهاب مفصل آشیل ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند، اما می تواند همراه باشد:

  • درد پشت پاشنه که در طول روز بدتر می شود
  • ضخیم شدن تاندون
  • تورمی که با فعالیت بدنی بدتر می شود
برنامه ی بازتوانی پا و مچ پا

درمان بیماری های مچ پا

درمان به شرایط و علائم شما بستگی خواهد داشت. درمان ها می توانند شامل گزینه های غیر جراحی و جراحی باشند. گزینه های غیر جراحی شامل موارد زیر است:

✔ مصرف داروهایی برای کاهش تورم و التهاب، مانند آسپرین یا ایبوپروفن

✔ استراحت و بالا بردن مچ پا

✔ استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم

✔ پوشیدن باند فشاری یا گچ برای بی حرکتی مچ پا

✔ تزریق کورتیزون (استروئید) برای کاهش درد و تورم

شکستگی شدید یا پارگی تاندون ها ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. روش های جراحی مورد استفاده برای درمان اختلالات مچ پا عبارتند از:

✔ بازسازی استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و رباط های مچ پا

✔ از بین بردن بافت آسیب دیده (دبریدمان)

✔ افزایش عضلات ساق پا برای کاهش فشار بر تاندون آشیل

✔ هم آمیختگی استخوان های مچ پا برای پایدارتر نگه داشتن آن (آرتروز)

✔ تعویض مفصل مچ پا (آرتروپلاستی)

 

فواید سرد کردن و گرم کردن در ورزش

مدت زمان بهبودی گیر افتادن مچ پا

اگر دچار قفل شدن یا گیر افتادن مچ پا هستید، چشم انداز طولانی مدت شما به شدت اختلال و میزان آسیب به مچ پا بستگی دارد. همچنین به نیاز شما به عمل جراحی بستگی دارد.

پیچ خوردگی مچ پا کاملاً شایع است و به طور کلی طی شش هفته بهبود می یابد. در صورت شکستگی مچ پا و عدم نیاز به جراحی، نتایج مشابهی را می توان انتظار داشت.

اگر اختلال مچ پا شما نیاز به جراحی داشته باشد، بهبودی کامل ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشد. همچنین ممکن است برای تقویت مچ پا به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. فیزیوتراپی ممکن است تا ۱۲ ماه طول بکشد.

اگرچه جراحی برای بیشتر اختلالات مچ پا می تواند برای بهبود تحرک مفید باشد، اما تمام اقدامات جراحی خطرات بالقوه ای مانند عفونت و آسیب عصبی را به همراه دارد.

قل شدن مچ پا

پیشگیری از قفل شدن مچ پا

با حفظ آمادگی جسمانی، قدرت و انعطاف پذیری خوب می توانید از اختلالات مچ پا جلوگیری کنید.

سایر رفتارهایی که می توانند از قفل شدن مچ پا جلوگیری کنند عبارتند از:

✅ کشش و گرم شدن قبل و بعد از فعالیت بدنی

✅ پوشیدن کفش راحتی

✅ توجه به علائم هشدار دهنده بدن

با انجام اقدامات احتیاطی مناسب قبل از ورزش شدید، می توان از بیشتر آسیب های مچ پا جلوگیری کرد. اگر در هنگام فعالیت بدنی احساس درد غیرمعمولی در مچ پا خود دارید یا مشکوک به آسیب دیدگی هستید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسماعیل چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید
    بنده بر اثر سقوط ناگهانی از ارتفاع دچار شکستکی دو قوزکی در ناحیه پای راستم شدم و دکتر برای استخوان نازک نی ام پنج پیچ گذاشت که دو تا از آن ها بلند تر هستند که هر دو استخوان پام رو به هم جفت کردن
    بنده الان پام از حالت 90 درجه بیشتر بالا نمیاد سوالم این هست که با برداشتن پیچ ها پام مثل سابق بالا میاد؟
    البته اینم بگم خط جراحی دکتر تا پشت پا بعد از تاندون آشیل هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      توصيه مى كنم سى تى اسپيرال از مچ پا انجام بدين
      با احترام
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام من تو ناحیه مچ پا دچار آسیب شدم درد دارم ام آر آی گرفتم میگن یه آسیب قدیمی بوده که الان در اثر ضربه جدید بدتر شده یه چیزی مثل کیست استخوان و یا یه قسمت از استخوان لب پر شده و مایه آورده خیلی کم
    چکار باید تا قبل از زمان مراجعه انجام بشم یک هفته دیگه وقت دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      بفرماييد چقدر از صدمه گذشته و در صورت امكان تصاوير ام آر آى يا سى تى رو بفرستيد و بفرماييد چند سالتونه
      با احترام
  • تصویر کاربر امین شنبه ۱۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر لطفا من را راهنمایی کنید. در سیتی اسکن مشخص شد من زیر قوزک پام استخوان اضافی در اومده و به دلیل اینکه به صورت حرفه ای فوتبال بازی میکنم خیلی اذیتم میکنه یک سال و نیم هست این طوریه و دکترا هیچ را درمانی نگفتن بهم تا حالا ۱۲ تا دکتر دیدند امسال را هم از دست دادم حداقل کار اینه امسال بتونم مچما درست کنم که برای فصل بعد برگردم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      اگه صلاح مى دونيد حضورى و با تصاوير سى تى تشريف بياريد
      با احترام
  • تصویر کاربر قاسمی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام..اقای دکتر مادرم تاندون اشیل پشت پاشون یک سومش پاره شده بود ک گچ گرفتن بعد ۱ ماه دکتر گفت ک جوش خورده حالا بعد از ۱ ماه هنوز هم درد داره و پاشون ورم میکنه علتش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      تاندون آشيل سه ماه طول مى كشه تا كامل خوب بشه
      با احترام
    2. تصویر کاربر قاسمی یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      دلیل اینکه همون قسمت پاره گی ورم میکنه مثل یک دایره کوچیک بالا میاد چیه؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      اون به دليل فرآيند ترميم هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده از ایلام مزاحم میشم
    انگشت وسطی پای چپم در زمستان ورم میکند و قرمز میشود ودرد دارد اما وقتی جوراب میپوشم تمام انگشتان پام عرق میکنند و شروع به خارش میکند تورو خدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      به نظرم بايد راديوگرافى و آزمايش خون انجام بدين و در اولين فرصت توسط يكى از همكاران ارترپد معاينه بشين
      با احترام
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با سلام و درود . ضمن تشکر بابت زحمات قبلی ، با توجه به اینکه زمان استفاده از Air cast تمام شده می خواستم بدونم چه ورزشهایی انجام بدم برای تقویت مچ و عضله دوقلوی پام؟ ضمنا کوه نوردی در حد پیاده روی چطوره؟و پیاده روی و یا دویدن آرام؟
    باتشکر مجید افشار

    Sent from Yahoo Mail on Android
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      كوهنوردى و دويدن مجاز نيست
      بهتره آب درمانى و تمرينات با كش رو انجام بدين
      با احترام
  • تصویر کاربر شهریار شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من همون مرد ۵۱ ساله هستم که مزاحمتون شده بودم و گفته بودم خدمتتون که دو نفر از آقایون اورتوپد گفته بودند که باید مچ پام فیوژن بشه و شما هم جواب خوبی برای من ارسال کردین .من با اجازه تون عکس رادیوگرافی و جواب ام ار ای خدمتتون می‌فرستم و می‌خواستم ببینم آیا امکانش هست که مچ پام فیوژن نشه و فقط استخوان های اضافی روی سطح مچ پا م که منو اذیت می‌کنه تراشیده بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      متاسفانه با اين روش نتيجه قابل اعتمادى حاصل نمى شه
      با احترام
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام من پامو گچ گرفتم میخواستم ببینم طلوع درمانش چند روز واگه گچ از بالا بزرگ باشه باید چیکار کرد و مراقبتش چیجوری
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا بفرماييد گچ به چه دليل و چند روز قبل گرفته شده و آيا زير زانو هست يا تا بالاى زانو.
      با سپاس
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر