منو

پرونیشن پا چیست؟ [علت، علائم و درمان آن]

هنگام راه رفتن، توزیع وزن بدن بیشتر به سمت داخل پا متمایل است، در نتیجه چرخش پا به سمت خارج اتفاق می افتد که به آن پرونیشن (Pronation) گفته می شود. پرونیشن پا برای درست راه رفتن، یک حرکت مهم و ضروری است، اما مهم تر آن است که پا به اندازه مناسب پرونیشن داشته باشد. پرونیشن ناکافی و یا بیش از حد می تواند برای پاها مضر باشد.

واژگان پزشکی مربوط به پرونیشن هنگام راه رفتن، پرونیت (pronate)، پرونیت بیش از حد (overpronate)، پرونیت کمتر از حد (underpronate) می باشند. در این مقاله، توضیحاتی در رابطه با پرونیشن و اهمیت درست راه رفتن داده می شود.

درمان چرخش مچ پا

پرونیشن پا و دلایل ایجاد آن

پرونیشن بیش از حد (overpronation) نوعی مشکل بیومکانیکی رایج است و زمانی ایجاد می شود که هنگام راه رفتن، قوس روی پا بر اثر فشار ناشی تحمل وزن فرد از بین می رود. در این حالت، فشار زیادی به کف پا وارد می شود و به دنبال آن، استخوان بندی کف پا تغییر شکل داده و گودی کف پا از بین می رود. در نتیجه، این تغییر شکل منجر به صاف شدن کف پا می شود.

پرونیشن بیش از حد، اغلب منجر به مشکلاتی مثل التهاب نیام کف پا، خار پاشنه (درمان خار پاشنه)، احساس درد در ناحیه متاتارسال پا، التهاب تاندون های پشت ساق پا و همینطور بیرون زدگی استخوان بغل پا (Biunion) می شود. صاف شدن کف پا دلایل زیادی دارد. عواملی ازجمله چاقی مفرط، بارداری و یا برداشتن گام های سنگین بر روی سطوح سخت و ناهموار، می توانند قوس کف پا را از بین برده و منجر به پرونیشن پا شوند.

افرادی که کف پای صاف دارند، معمولا بلافاصله احساس ناراحتی نمی کنند. برخی افراد نیز ممکن است هیچگونه ناراحتی را تجربه نکنند. با این حال، هنگامی که علائم بروز پیدا کرده و دردناک می شوند، نحوه راه رفتن، ناموزون شده و این حالت نیز موجب افزایش فشار روی پا و ساق پاها می شود.

انواع پرونیشن پا

انواع پرونیشن پا

بسته به مواردی مانند نحوه گام برداشتن و قوس دادن کف پا، سه نوع پرونیشن پا وجود دارد.

۱. پرونیشن طبیعی یا خنثی:

به طور طبیعی حدودا ۱۵ درصد پرونیشن در پاها وجود دارد. این چرخش، تکانه ای که در حین گام برداشتن به پا وارد می شود را جذب کرده و مچ پا و پاها را هم تراز قرار می دهد. این مسئله، از بروز آسیب های شایع ناشی از دیگر انواع پرونیشن پا جلوگیری می کند.

۲. پرونیشن کمتر از حد (Underpronatio):

پرونیشن کمتر از حد که اصطلاحا به آن supination نیز گفته می شود، زمانی رخ می دهد که پا هنگام راه رفتن به سمت خارج متمایل می شود. این حالت به قسمت های خارجی پا فشار وارد می کند و در افرادی که دارای قوس زیاد کف پا هستند، می تواند آسیب و التهاب تاندون آشیل، التهاب کف پا، پیچ خوردن مچ پا، خار پاشنه و دیگر آسیب های ناشی فشار وارد شده به پا را ایجاد کند.

۳. پرونیشن بیش از حد (Overpronation):

هنگامی که پا بیشتر از ۱۵ درصد به سمت داخل می چرخد، اصطلاحا به آن پرونیشن بیش از حد می گویند. این حالت در افرادی که کف پای صاف دارند، دیده می شود. پرونیشن بیش از حد می تواند منجر به بروز سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) شود. این بیماری به قسمت خارجی زانو آسیب رسانده و باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می شود.

علائم پرونیشن پا

پرونیشن می تواند مشکلاتی همچون احساس درد و ناراحتی در پاها، ساق پا، زانوها، باسن و یا کمر را ایجاد کند. به طور کلی، علائم پرونیشن پا شامل ۵ مورد می باشد. در صورتی که این علائم نادیده گرفته شود و عواملی که منجر به ایجاد پرونیشن شده اند، برطرف و یا درمان نشوند، آسیب های وارده به پا می تواند بر کل بدن تأثیرات منفی بگذارد.

علائم چرخش مچ پا همچنین می تواند منجر به ایجاد عدم تعادل در سراسر بدن، شامل چرخش زانوها به سمت داخل، کج شدن لگن و افتادگی شانه ها شود. این عدم تعادل، مشکلات بزرگتری را نیز در پی دارد. علائم پا پرونیشن عبارت اند از:

۱. انحراف پاها

در همه ی افرادی که پرونیشن وجود دارد، انحراف پاها دیده می شود.

۲. چرخش داخلی زانو ها

در حالتی که کف پاها به طور صاف روی زمین قرار می گیرد، پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن به سمت داخل می چرخند (به شکل ایکس) و در این حالت، بیشترین میزان انحراف در قسمت تحتانی بدن دیده می شود.

۳. خمیدگی تاندون آشیل

از نمای پشت سر، پاها و مچ پا به سمت داخل متمایل بوده و این حالت موجب خمیدگی تاندون های آشیل و به مرور زمان، تغییر شکل آن ها می شود.

۴. کف پای صاف

در حالتی که فرد بیشترین حد پرونیشن را دارد، قوس پا از بین میرود و در نتیجه باعث کف پای صاف می شود.

۵. ناهموار بودن پاشنه پا

در حالتی که پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن می چرخند، هنگام راه رفتن، فرود پا به گونه ای است که باعث ناهموار شدن پاشنه پا و چرخش مچ پا می شود.

آسیب های چرخش مچ پا

اگرچه نمی توان به طور قطع هرگونه دردی را مربوط به پرونیشن پا دانست، اما موارد زیر، در ارتباط با پرونیشن می باشند:

✳️ درد در ناحیه جلوی زانو و استخوان کشکک (Patellofemoral)

✳️ خار پاشنه (احساس درد در پاشنه پا)

✳️ کمر درد

✳️ درد در ناحیه باسن

✳️ احساس خستگی در ساق پا

وجود درد در پاها و اندام های تحتانی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در سبک زندگی شده و فعالیت روزمره را مختل کند. علاوه بر پرونیشن، عوامل دیگری نیز در نحوه حرکت بدن دخیل اند که برای ایجاد برنامه درمانی باید در نظر گرفته شوند.

جلوگیری از پرونیشن

پیشگیری و درمان پرونیشن پا

‌پرونیشن بیش از حد را می توان با روش های درمانی های غیر جراحی و با استفاده از آرتوزهایی که به طور اختصاصی طراحی شده اند، کنترل و درمان کرد. آرتوز، وسیله ایست که با اصلاح ساختار اندام، موجب بهبودی عملکرد آن می شود. آرتوزها با هدف ایجاد حمایت مناسب از قوس پا و همچنین کنترل و اصلاح حرکات پا طراحی شده و از بروز پرونیشن بیش از حد نیز جلوگیری می کنند.

از آنجایی که استفاده از کفش های نامناسب می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در پاها شود، اطمینان از اندازه مناسب کفش مسئله ی مهمی است. همچنین، استفاده از کفش هایی که کفی طبی محکمی دارند، برای تعادل و حمایت بیشتر پاها، توصیه می شود.

درمان پرونیشن بیش از حد

درمان های مختلفی برای پرونیشن بیش از حد وجود دارد و پزشکان متخصص، معمولا ترکیبی از این روش های درمانی را به کار می گیرند. در ادامه برخی از پروتکل های درمانی آورده شده است.

۱. ضربه زدن

وارد آوردن ضرباتی به پا، که به روش خاصی انجام می شود، تعادل و حمایت از پا را ایجاد می کند. این روش در بعضی موارد حاد به عنوان خط اول درمان چرخش مچ پا استفاده می شود.

۲. ماساژ دادن

سفت شدن عضلات ساق پا نسبتاً شایع بوده و منجر به پرونیشن پا می شود. سفت شدن عضله، دامنه حرکتی آن را نیز کاهش داده و می تواند احساس درد و گرفتگی عضله را ایجاد کند و در نتیجه، باعث محدودیت حرکتی می شود. کشش و ماساژ عضلات، موجب انعطاف پذیری بهتر، افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات می شود و کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند.

درمان پرونیشن

۳. حرکات کششی

این حرکات به انبساط و نرم شدن ماهیچه ها و رباط های سفت کمک می کند و در نتیجه از فشار زیاد و چرخش مچ پا جلوگیری می شود.

۴. تحرک مفصل

این حرکات به مفاصل آسیب دیده و یا کم تحرک کمک کرده تا نرم و منعطف تر شوند و در نتیجه، باعث عملکرد بهتر پا می شوند.

۵. آرتوز

پرکاربرد ترین آرتوزها، کفی ها و کفش های طبی هستند. این آرتروزها می توانند از پرونیشن پا جلوگیری نموده، از پاها حمایت کرده و به آن ها امکان عملکرد بهتر را می دهند.

۶. استفاده از کفش مناسب

کفش های با کیفیت و دارای کفی محکم و مناسب، ضربه را به خود جذب کرده و فشاری که به پاها و مفاصل وارد می شود را محدود می کنند. همچنین، برای کنترل پرونیشن پا، کفش هایی با ویژگی های خاص وجود دارند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. من حدود ۳ماه و چند روزی میشه عمل رباط و مینیسک داشتم و مشکل حادی نداشتم تا الان تازه دکتر جراح اجاره موتور داده و سه روزی هست باشگاه برای تقویت پا میرم و مشکلی و درد ندارم اصلا حین تمرین . فقط بعضی وقتا در طول روز بغل زانوم احساس ناراحتی کمی دارم الان این مشکل از کجاس چون درد ک نیست چون فشارم بدم درد نمیگره و بعد موقع دستشویی قسمت بالایی ساق ک حسش نسبت به جاهای دیگه کمتره (بعد عمل این قسمت کلا انگار خواب رفته بود الان خیلی بهتر شده)تیر میکشید یا حالتی مثل مور مور شدن وقتی کامل می نشستم و ب مرور کمتر شد تا اینکه دیگه نبود الان بازم کمی هست ولی ن اون حد ک نتونم کامل و راحت بشینم این حالا عادیه و عوارض بعد عمل هستو مال ضعف زانو هست یا خیر؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اين موارد عاديه و با تقويت عضلات رفع مى شه

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۴ هفته پیش تصادف کردم استخوان ساعد دست چپم شکست و پلاتین داخلش کار گذاشتن
    خواستم بدونم چه مدت دیگه استخوان دستم جوش میخوره و میتونم از دستم برای انجام کارهام استفاده کنم؟ و اینکه پلاتین عوارضی برای بدنم داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اولويت با نظر جراحتون هست 

      ساعد معمولا ظرف ٦-٨ هفته جوش مى خوره

  • تصویر کاربر پیمان چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    براثررانندگی واضافه وزن مچ پای راستم دردو ورم داره دوسه بارخوب شده وبازبراثربالاپایین شدن ازپله وحمل وسائل دردناک ومتورم شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما باید معاینه و بررسی بشه

  • تصویر کاربر شاهرخ سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز، خدا قوت، من توی فوتبال پام ضربه خورد و همزمان با ضربه خوردن پیچ خورد و متوجه شدیم که شکستگی داره ولی نمیدونم در اثر ضربه شکست یا پیچ خوردگی خودم فکر میکنم در اثر کوبیدگی شکست چون قسمت بیرونیه پای چپم هست و انتهای تالس میشه فکر کنم
    اما ۱۱ روز بعد گچ رو باز کردم و یک هفته ای بدون گچ گذروندم و تا اینکه به یه جراح مراجعه کردم و سیتی اسکن گرفتم و بردم گفت که هنوز شکستگی جوش نخورده و باید بوت مخصوص بپوشم و یک ماه مگنت تراپی و فیزیوتراپی برم و بعد دوباره سیتی اسکن بگیرم،
    خواستم بدونم آیا اینجوری نتیجه ای خواهد داد؟
    من فوتبال بازی میکنم و ۲۰ سالم هست و خیلی نگران هستم و باید هرچه زود تر برگردم به تمرینات،
    روی پنجه پا نمیتونم بایستم ولی از نظر حرکتی درد ندارم
    فقط مگر روش وزن بیفته
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه و رويت راديوكرافى و سى تى و ام آر آى لازمه

  • تصویر کاربر سروش چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    دکتر جان من سه ماه پیش جراحی ترمیم مینیسک انجام دادم در طول سه ماه درد و ترم داشتم ام ار ای جدید گرفتم تو گزارشش نوشته پارگی مینیسک و رباط شنبه قراره برم پیش جراحم
    میخاستم ببینم بیام پیش شما شما معاینه میکنید خیلی اذیتم عمل و سه ماه استراحت کردم خوب نشدم که هیچ رباطم هم ایندفعه ندشته پارگی داره . ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما به جراح خودتون مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر ضیا یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    درود تاندون اشیلم پاره شده ام ار ای وسونوگرافی گرفتم وبا۵جراح شهرستان بابل هم مشورت کردم همه به اتفاق عمل جراحی راه حل میدونند البته با این موضوع مشکلی ندارم خاستم با شما هم مشورت کنم درمورد نحوه عمل ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراحى لازمه 

      منظورتون رو از نحوه عمل نمى دونم 

      بهتره سريعتر جراحى كنيد 

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر یک ماهه عمل رباط و مینیسک انجام دادم بعد 10جلسه فیزیوتراپی دکترم اجازه راه رفتن رو داده ولی پام کامل صاف نمیشه مقداری خم مونده...خواستم بدونم بدون فیزیوتراپی میتونم برگردونم زانو رو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خيلى مهمه و به نظرم فيزيوتراپى لازمه

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر بنده قراره بعد از بهبود اوضاع کرونا تعویض مفصل لگن بشم و اینکه چون معلم هستم قرار هست ک دو روز دیگه واکسن کرونا بزنم سوال من اینه ک آیا با زدن واکسن میتونم عمل انجام بدم؟چون یه متنی به تازگی منتشر شده مبنی براینکه هرکی واکسن کرونا زد تا یک ماه نباید از مواد بی حسی و بی هوشی و همینطور داروهای تقویتی استفاده کنه چون منجر ب مرگ فرد میشه... میخواستم ببینم همچین چیزی صحت داره؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اون متن غير علمى هست 

       

  • تصویر کاربر Milad/starelf پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام من یه هفته هست سینه پا منظورم کف پا هست و سر شصت پام (حس سوختن بهم دست میده و یا سوزن سوزن شدن ) نه زخم شده نه به جایی خورده بیشتر هم سر شصت پا راستم اینطوریه این رو هم بگم من همیشه پای کامپیوتر رو صندلی میشینم روزی 10 یا 12 ساعت فرش زیر پام هم صفت هست موکت هست رو همون سینه پام هم میزارم و شصت پام چی کار کنم دارویی پمادی میشه بگید بگیرم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه ولى فعلا مسكن مصرف كنيد و با پاى برهنه پشت سيستم ننشينيد

      اگر بهتر نشد بايد معاينه و بررسى بشين

  • تصویر کاربر سپهر یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من روز چهارشنبه بعد از یک ماه وقت گرفتم که پسرم رو بیارم کف پای پسرم به شدت صافه ۱۳ سالشه کفش ، کفی رو هم انجام دادیم بی فایده بوده من شهرستانم خواستم بدونم نیازه اینجا من ام ار ای بگیرم که تهران مشکلی نداشته باشم یا نیاز نیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نه ام آر آى لازم نيست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر