منو

علائم در رفتگی انگشت پا چیست؟

در رفتگی، نوعی آسیب مفصلی است که در آن، استخوان ها از موقعیت معمولشان خارج شده و کاملاً از هم جدا می شوند. از آنجایی که تشخیص شکستگی و یا در رفتگی انگشت پا می تواند سخت باشد، بهتر است آسیب دیدگی استخوان ها توسط پزشک ارزیابی شود.

علائم در رفتگی انگشت پا

علائم در رفتگی انگشت پا شامل موارد زیر می باشد:

✳️ از جا خارج شدن، خم و یا کج شدن، و به طور کلی از شکل طبیعی خارج شدن انگشت

✳️ تورم در محل

✳️کبودی (این عارضه در واقع ناشی از خونریزی زیر پوست می باشد)

✳️ اشکال در حرکت انگشت

✳️ درد شدید

علائم در رفتگی انگشت پا

اگر استخوان ها کاملا از هم جدا نشده و فقط تا حدودی از موقعیت شان خارج شده باشند، در این صورت در رفتگی ناقص (نیمه در رفتگی) رخ داده است. علاوه بر در رفتگی انگشت پا، آسیب های دیگری نیز ممکن است ایجاد شود. از جمله:

◀️ شکستگی و یا ترک خوردن استخوان ها

◀️ پارگی رباط ها (پیچ خوردگی)

◀️ پاره شدن ماهیچه ها

◀️ پارگی تاندون ها (تاندون ها، ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند)

یکی از آسیب های شایع در انگشت شست پا، انگشت چمنی (turf toe) نامیده می شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که رباط های مفصل شست پا، کشیده و یا پاره می شوند. رباط ها، بافت های رشته ای محکمی هستند که در محل مفاصل، استخوان ها را کنار هم نگه می دارند.انگشت چمنی آسیب دردناکی است و علائمی مشابه در رفتگی انگشت پا دارد، اما معمولاً با استراحت و به مرور زمان بهبود می یابد.

علت نامگزاری این آسیب به انگشت چمنی آن است که اغلب در بازیکنانی که روی چمن های مصنوعی بازی می کنند دیده میشود. این زمین ها معمولا سطح سخت تر و غیر قابل انعطاف تری نسبت به زمین چمن دارند و به همین علت، در هنگام دویدن اصطکاک زیادی میان کفش و این سطوح وجود دارد که منجر به بروز این آسیب می شود.

علت در رفتگی انگشت پا

مفاصل انگشتان پا

به استثنای انگشت شست پا، انگشتان پا دارای سه مفصل هستند:

۱. مفصل متاتارسوفالانژیال، بین پنجه پا و بند اول انگشتان

۲. مفصل پروگزیمال اینترفالانژیال، بین بند اول و بند دوم انگشتان پا

۳. مفصل دیستال فالانژیال، نزدیک به نوک انگشتان پا، بین بند دوم و بند سوم انگشتان

همچنین، مفاصل انگشت شست پا عبارت اند از:

◀️ مفصل متاتارسوفالانژیال

◀️ مفصل اینترفالانژیال

مفصل، محل اتصال دو و یا چند استخوان با هم می باشد. سر استخوان ها در محل مفاصل، توسط یک لایه غضروفی پوشیده شده است. این لایه غضروفی به استخوان های پا اجازه می دهد که هنگام حرکت، به راحتی روی هم بلغزند. همچنین، یک کپسول از جنس بافت پیوندی سر استخوان ها را در محل مفاصل احاطه می کند. داخل کپسول با غشای سینوویال یا سینوویوم پوشیده شده است.

این لایه، مایع مفصلی را می سازد که مایع سینوویال نامیده می شود. مایع مفصلی به استخوان ها این امکان را می دهد که در مجاور هم به راحتی حرکت کنند و با هم اصطکاک چندانی نداشته باشند.

علل در رفتگی انگشت پا

در رفتگی انگشت پا ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

*️⃣ نیروی مستقیم، برای مثال نیروی ناشی از سقوط و یا تصادفات رانندگی

*️⃣ برخی ورزش ها یا فعالیت ها، مانند دویدن و یا رقصیدن

*️⃣ حرکات مکرری که ممکن است منجر به ساییدگی و پارگی شوند.

عوامل دیگری نیز می توانند احتمال بیشتری را برای در رفتگی مفاصل ایجاد کنند. از جمله:

پیری و در رفتگی انگشتان پا

سن: در افراد بالای ۶۵ سال احتمال بیشتری برای در رفتگی مفاصل مثل در رفتگی انگشت پا وجود دارد. چرا که افراد مسن بیشتر زمین می خورند.

برخی شرایط پزشکی: داشتن بعضی شرایط می تواند منجر به در رفتگی های مکرر شود. به عنوان مثال، نوعی بیماری ارثی نادر به نام سندروم اهلرز دنلوس (Ehlers-Danlos) باعث ضعیف شدن بافت همبند و افزایش محدوده حرکات مفاصل می شود و همین امر می تواند منجر به دررفتگی یا پیچ خوردن آن ها شود.

کپسولیت انگشت دوم پا: کپسولیت زمانی اتفاق می افتد که رباط های مفصل انگشت دوم پا، در اثر فشار زیاد ملتهب می شوند. در صورتی که این عارضه بدون درمان رها شود، التهاب ایجاد شده می تواند منجر به ضعیف شدن رباط های اطراف مفصل و در نتیجه در رفتگی انگشت پا شود. اگرچه کپسولیت بیشتر در انگشت دوم پا اتفاق می افتد، اما می تواند مفاصل انگشتان سوم و چهارم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص در رفتگی انگشت پا

با انجام یک معاینه، میتوان در رفتگی استخوان ها را تشخیص داد. برای تشخیص در رفتگی انگشت پا، پزشک در ابتدا آسیب وارد شده را بررسی می کند و به دنبال علائمی همچون تورم، کبودی و حساسیت در محل می گردد. سپس در صورت لزوم، عکس برداری از انگشتان پا انجام می شود.

با این کار، وجود در رفتگی، شکستگی استخوان و یا هر گونه آسیب مفصلی دیگر تایید می شود. همچنین ممکن است از MRI یا CT اسکن برای تشخیص آسیب وارد شده به بافت های اطراف انگشتان پا استفاده شود که تنها در برخی موارد غیر معمول مورد نیاز است.

درمان در رفتگی انگشت پا

بسته به این که کدام انگشت پا آسیب دیده و شدت آسیب چقدر می باشد، بهبودی ممکن است تا ۸ هفته طول بکشد. هدف از انجام روش های درمانی این است که استخوان های انگشت پا در جای خود قرار گرفته و آسیب وارده بهبود یابد. از طریق روش های زیر می توان استخوان ها را در جای خود قرار داد:

درمان بدون جراحی

در این روش از بی حسی برای کاهش درد استفاده می شود و پزشک به طور فیزیکی استخوان ها را در جای خود قرار می دهد.

درمان با جراحی 

در این روش که تنها در برخی موارد نادر انجام می شود، هنگام جراحی برشی ایجاد شده و از طریق این برش، استخوان ها را در جای خود قرار می دهند و همچنین آسیب هایی که ممکن است به رباط ها وارد شده باشد را ترمیم می کنند. روش های درمانی کمکی دیگری نیز وجود دارد. از جمله:

✳️ استفاده از روش های خود مراقبتی در منزل مانند استفاده از کیسه یخ برای کاهش درد و تورم و یا بالا نگه داشتن پا

✳️ استفاده از آتل، گچ گیری، کمک واکرها و یا استفاده از عصا برای آسیب های شدیدتر

✳️ تجویز داروهایی برای تسکین درد و کاهش تورم برای درمان دررفتگی انگشت پا

✳️ استفاده از فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی

بدون درمان، در رفتگی انگشت پا می تواند بر نحوه راه رفتن و تحمل وزن وارد شده بر روی پاها تأثیر قابل توجهی داشته باشد. همچنین ممکن است مشکلاتی از جمله عدم استقامت، آرتروز، کوفتگی و درد طولانی مدت ایجاد کند.

استفاده از آتل

در رفتگی ها را می توان مجدداً در محل خود تنظیم کرد (جا انداختن)، یعنی در رفتگی ها می توانند بدون عمل جراحی به حالت عادی خود باز گردنند. به این عمل، ریداکشن (جا انداختن) بسته گفته می شود. برای این کار پزشک ممکن است انگشتان را بکشد و یا بچرخاند. پس از آن، مجددا عکس برداری انجام می شود تا وضعیت استخوان ها بررسی شده و از قرار گرفتن استخوان ها در محل درست شان اطمینان حاصل شود.
ریداکشن (جا انداختن) باز زمانی رخ می دهد که برای جا به جایی استخوان ها، عمل جراحی لازم باشد. اگر در رفتگی شدید بوده و یا ریداکشن بسته منجر به جا افتادن استخوان ها نشود، از این روش استفاده می شود.

از آنجا که جا انداختن استخوان ها می تواند بسیار دردناک باشد، احتمالاً پزشک قبل از انجام این کار دارو های مسکن قوی به بیمار می دهد. این مسئله بستگی به شدت در رفتگی و نحوه جا انداختن آن دارد. در ریداکشن بسته، از بی حسی موضعی مانند لیدوکائین برای بی حس کردن ناحیه استفاده می شود. برای انجام ریداکشن باز، از بی حسی عمومی یعنی بیهوشی استفاده می شود.

ریداکشن باز در اتاق عمل انجام می شود. پس از جا انداختن مفصل انگشتان، پزشک از آتل فوم دار استفاده می کند تا آن را در جای خود ثابت نگه دارد. مدت استفاده از این آتل ها می تواند ۱۰ الی ۲۱ روز به طول بیانجامد. پس از آن، ممکن است انگشتی که در رفتگی دارد برای مدتی به انگشت کناری اش بسته شود. در این حالت، انگشت سالم به عنوان تکیه گاه عمل می کند و انگشت آسیب دیده را در جای خود نگه می دارد.

برخی افراد دچار در رفتگی طولانی مدت (مزمن) در مفاصل خود می شوند. این عارضه ممکن است به دلیل مواردی همچون نادیده گرفتن آسیب اولیه و یا عدم درمان آن باشد. به همین دلیل هر گونه آسیب و به در رفتگی انگشت پا، باید توسط پزشک بررسی شود. زمان شروع مجدد فعالیت ها و ورزش، توسط پزشک تعیین می شود. در صورت بازگشت زود هنگام به فعالیت های سابق، احتمال آسیب مجدد وجود دارد.

درمان در رفتگی انگشت پا

و در آخر، توصیه هایی که در صورت وقوع آسیب و در رفتگی انگشت پا، بلافاصله باید مورد توجه قرار دهید:

❇️ انگشت آسیب دیده را حرکت ندهید. آن را در جای خود ثابت نگه دارید و با تکیه گاه یا آتل موقت از آن حمایت کنید.

❇️ مقداری یخ را روی پای خود بگذارید تا تورم و درد کاهش یابد.

❇️ دراز بکشید و در صورت امکان، پای خود را در جایی بالاتر از قلب قرار دهید تا از تورم بیشتر جلوگیری شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرعلی جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام من متولد سال 1361 در بدو تولد مبتلا به clubfoot و تحت نظر شادروان دکتر محمد مولوی بوده ام و در کودکی تحت عمل جراحی مچ پا بوسیله آن زنده یاد قرار گرفته ام.اکنون در زمان راه رفتن دچار مچ درد و پا درد میگردم.لطفا راهنمائی فرمائید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه و راديوگرافى و سى تى اسكن انجام بشه

  • تصویر کاربر امین شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ روزه جراحی رباط و مینیسک انجام دادم ولی مناسفانه بعد از ۲۰ روز ذره‌ای از ورم پام کم نشده ، دکتر فیزیوتراپمم گفت ورم پات نمیزاره پاهام کامل صاف بشه . روزی ۵ بارم یخ میزارم و داروهای ضد التهاب رو طبق دستور پزشک استفاده کردم ولی دریغ از ذره‌ای جواب . لطفا اگه امکانش هست راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما به پزشكتون مراجعه كنيد تا مطمئن بشن كه عفونت نكرده باشيد و شايد حتى مايع مفصل رو بكشن

  • تصویر کاربر hm دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 17 سالم هست و میخوام برامدگی کنار شست پام رو عمل کنم چه مدت زمان میبره تا پانسمان پا رو باز کنن و بخیه هارو بکشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      دو هفته

  • تصویر کاربر Yavari چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام.در اثر سقوط تز ارتفاع ۲ متری پاشنه پای راست من شکسته، با مشورت با متخصصان برآیند صحبتشان این بود که چون استخوانها جایجا نشده، می توانید با گچ گرفتن اقدام کنید. مدت زمانی که پا باید در گچ بماند، اعلام کردند ۵ هفته است. می خواستم بدانم این مدت کافی است بعد از این مدت می توانم راه بروم یا بعد از آن باید درمان های نظیر فیزیوتراپی یا کفش مخصوص یا همان گچ گرفتن را ادامه دهم.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه تصوير راديوگرافى و سى تى رو ببينم 

      اين گزارش كافى نيست

  • تصویر کاربر روان سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    مچ پاهای پسرم به سمت داخل کج شده است از دوران کودکی می گفتن کف پاهاش صاف است و مدتی هم کفش مخصوص پوشید ولی خوب نشده اکنون ۸ سال سن دارد و کفش هایی که براش می خرم تغییر شکل می ده...
    می خوام بررسی بشه تا بدونم مشکل پاهاش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مطلب مربوط رو در همين وبسايت بخونيد و ويديو هاى صفحه اينستاگرام در اين مورد رو ببينيد

      drrezanaderi@

  • تصویر کاربر طاهره جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام مینیسک زانو جزیی پاره شده داخلی و رباط صلیبی کمی کشیده شده خیلی نگرانم موقع راه رفتن زانوم بی حس میشه چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه از نظر پايدارى زانو انجام بشه

  • تصویر کاربر Ali جمعه ۲۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام و‌احترام
    چند مدتیه درد بالای کشکک و اطرافشو داشتم همراه ضعف شدید زانو بدون اسیب یا پیچ‌خوردگی قبل از عید به دکتر متخصص زانو‌مراجعه کردم و گفتند ضعف غضروف مفصلی و اشاره کردند باشگاه بروم و جلو پا بزنم
    دکتر ضعف غضروف مفصلی یعنی چه؟ و‌اینکه من زیاد تمرین نمیکنم پام روز به روز بدتر میشه ایا جز باشگاه که به خاطر کرونا بستس راهی یا تمرینی هست خونه انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      مطلب مربوط به نرمى غضروف كشكك يا كندرومالاسى كشكك رو در همين وبسايت پيدا كنيد و بخونيد

      در صفحه اينستاگرام من تمرينات زانو وجود داره مى تونيد ويديو ها رو ببينيد

      drrezanaderi@

  • تصویر کاربر آرش جمعه ۲۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 526 مشاهده پرسش
    سلام
    خواستم ببینم برای مشکل بیرون زدگی دیسک L5 S1 ورزش های مکنزی و ویلیامز رو "تا چه مدت و به چه مقداری انجام بدم". وقتی زیاد می شینم و یا بد می شینم درد میگیره. قبلا دکتر معاین گفته بود این ورزش هارو انجام بده برای مشکلی که داری. ممنون از لطفتون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      در واقع بايد هميشه انجامشون بدين 

      حد اقل ٤-٦ هفته تمرين براى ظاهر شدن اثراتش لازمه 

  • تصویر کاربر بلقان یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در قسمت ساق پا درد شدیدی دارم بعضی وقتها بی حس شدن و گاهئ احساس سوزن سوزن شدن مخصوصا زمان استراحت ،لطفا راهنمایی کنید ،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      نياز به معاينه و بررسى احتمالا شامل نوار عصب و عضله هست

  • تصویر کاربر قنبری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید ببخشید هر دو پای من پیچ خورده یکیشو گچ گرفتند برام اما بعدش منو فیزیوتراپی نفرستادند
    الان دو سه ساله که اصلا خوب نشده و همش باد می‌کنه
    پای دیگه ام هم به تازگی پیچ خورده
    نمی‌دونم باید چیکار کنم آیا خوب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      نياز به معاينه و بررسى هست و احتمالاجراحى لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر