منو

جوش خوردن استخوان چطور اتفاق می افتد؟

وقتی قسمتی از استخوان یا تمام آن می شکند، می ‌گوییم شکستگی رخ داده است. در اکثر موارد، سقوط و زمین خوردن باعث شکستگی استخوان می‌ شود. جوش خوردن استخوان بعد از شکستگی نیاز به زمان دارد و در چندین مرحله با روش های درمانی مختلف جوش می خورد و بهبودی حاصل می شود، اما مهم است بدانیم بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان چیست؟

جوش خوردن استخوان چه مدت طول میکشد؟

استخوان شکسته، مخصوصا در کودکان، توانایی خارق ‌العاده‌ای در جوش خوردن دارد. بعد از گذشت چند هفته از آسیب، استخوان جدید شکل می ‌گیرد ولی درمان کامل به زمان بیشتر نیاز دارد.

مرحله ۱: (مرحله ورم)

بعد از گذشت چند ساعت از آسیب، ترمیم شروع می ‌شود. ناحیه صدمه ‌دیده در اثر تشکیل لخته خون ملتهب می ‌شود. سیستم ایمنی سلول‌ هایی را به ناحیه آسیب دیده می‌ فرستد که تکه ‌های کوچک استخوان و هرگونه میکروب را از بین می ‌برد. به علاوه، عروق خونی در ناحیه آسیب ‌دیده رشد می ‌کند تا فرایند جوش خوردن استخوان سریع شود. این مرحله یک یا دو هفته طول می ‌کشد.

مرحله ۲: (ترمیم استخوان ۱)

طی۴ تا ۲۱ روز بعد، دور استخوان شکسته پینه می بندد. در این مرحله، ماده‌ای به اسم کلاژن به تدریج جای لخته خون را می ‌گیرد. پینه از لخته خون زمخت‌تر است اما به زخامت استخوان نیست. به همین خاطر ناحیه آسیب دیده گچ گرفته می‌ شود تا استخوان در حال ترمیم ثابت بماند. اگر استخوان جا به جا شود، پینه نرم از بین می ‌رود و ترمیم عقب می ‌افتد.

مرحله ۳: (ترمیم استخوان ۲)

تقریبا دو هفته بعد از شکستگی، سلول‌هایی به اسم استئوبلاست دست به کار می‌ شوند. این سلول ‌ها باعث جوش خوردن استخوان جدید می‌ شوند و مواد معدنی مورد نیاز برای استحکام استخوان را تامین می‌کنند. پینه زمخت در این مرحله تشکیل می ‌شود و معمولا ۶ تا۱۲ هفته بعد از شکستگی برطرف می‌شود.

مرحله ۴: (مرحله بازسازی)

حالا به خط پایان نزدیک می ‌شوید: بازسازی استخوان. در این مرحله سلول ‌هایی به نام استئوکلاست تغییر و تعدیل مورد نیاز را انجام می ‌دهند. این سلول ‌ها هر استخوان اضافه ‌ای را که در مرحله ترمیم شکل گرفته تجزیه می ‌کنند تا شکل استخوان به حالت عادی برگردد. بازگشت به فعالیت ‌های عادی در این مرحله، به درمان و جوش خوردن استخوان کمک می ‌کند. ممکن است این مرحله زمان زیادی طول بکشد و گاهی تا ۹ سال ادامه دارد.

چطور می ‌توانم به جوش خوردن استخوان کمک کنم؟

برای کمک به جوش خوردن استخوان:

اگر درمان به درستی انجام شود، استخوان شکسته معمولا خوب جوش می ‌خورد. بعد از چند ماه، می ‌توانید به روال عادی قبل از شکستگی برگردید.
شکستگی استخوان در کودکی وضعیتی شایع و قابل درمان است. در اکثر موارد، شکستگی استخوان به خوبی درمان می‌ شود و بچه ‌ها می ‌توانند به روال عادی خود برگردند.

انواع شکستگی استخوان

انواع شایع شکستگی شامل موارد زیر است:

✳️ عرضی: استخوان درست از عرض می‌ شکند.

✳️ شکستگی استرسی: شکستگی نازک یا موگرفتگی

✳️ مایل: خط شکستگی مایل است

✳️ ترکه‌ ای: یک طرف استخوان می ‌شکند و سمت دیگر مثل شاخه درخت خم می‌شود.

✳️ خرد شدگی: استخوان سه یا چند تکه می ‌شود

از دیگر انواع شکستگی می ‌توان به شکستگی فشاری که معمولا در ستون فقرات رخ می ‌دهد، شکستگی مارپیچی و شکستگی آولژن (کشیدگی استخوان توسط تاندون یا رباط) اشاره کرد.

انواع شکستگی استخوان

علائم شکستگی استخوان

اگر تا چند ساعت بعد از آسیب در ناحیه مورد نظر احساس درد می‌ کنید، باید با پزشک مشورت کنید. پزشک به کمک عکس ‌برداری، دنبال شکاف در محل شکستگی می‌ گردد و در فواصل زمانی معین، معاینات لازم را انجام می ‌دهد تا از پیشرفت روند درمان طی چند ماه مطمئن شود. پزشک با تست کم‌ خونی، عفونت و دیابت دنبال دلیل شکستگی می‌ گردد.

بدن برای اینکه شما را از وجود مشکل آگاه کند، به غیر از درد علائم هشداردهنده دیگر نیز از خود نشان می ‌دهد. مثلا ممکن است حالت لرز و سرگیجه پیدا کنید. دور شکستگی علایم زیر مشاهده می‌ شود:

جوش خوردن استخوان با گچ و آتل

گچ و آتل باعث می‌ شود استخوان حین ترمیم سر جای خود باقی بماند. استخوان جدید ظرف سه تا شش هفته تشکیل و گچ یا آتل برداشته می‌ شود.

درمان شکستگی شدید استخوان

اگر شکستگی شدیدتر باشد، جراحی انجام می ‌شود. پزشک به کمک پیچ، میله یا صفحه استخوان را ثابت نگه می‌ دارد تا استخوان خوب جوش بخورد. ممکن است این قطعات بعد از جوش خوردن استخوان در بدن باقی بماند یا برداشته شود.
در موارد نادر، لازم است با استفاده از تراکشن، قرقره و وزنه، در بیمارستان استخوان در وضعیت درست قرار بگیرد.

نقاهت: هفته ۲-۱

دوره نقاهت به طور متوسط ۶ تا ۸ هفته طول می ‌کشد اما بسته به استخوان، نوع شکستگی، سن و سلامت عمومی بیمار متغیر است. طی چند هفته اول باید صبور باشید و از خودتان مراقبت کنید. اینجاست که مرحله درمان شروع می ‌شود. با دقت توصیه‌ های پزشک را انجام دهید:

✳️ سیگار نکشید.

✳️ هر ورزشی را که پزشک توصیه میکند، انجام دهید.

✳️رژیم غذایی سالم داشته باشید.

✳️ تا جای ممکن به استخوان شکسته استراحت دهید.

دوران نقاهت شکستگی

نقاهت: هفته ۵-۳

استفاده از گچ برای درمان ضروری است اما عضلات بعد از چند هفته عدم تحرک، ضعیف و خشک می ‌شود. در این مرحله باید یکسری ورزش ابتدایی انجام دهید یا فیزیوتراپی را شروع کنید. این کار به تسکین خشکی، عضله سازی و پاکسازی بافت زخم کمک می‌ کند. همچنین می ‌توانید ناحیه آسیب دیده را که مدتی درد داشته تکان دهید.

نقاهت: هفته ۸-۶

معمولا در این مرحله گچ برداشته می‌ شود. به پوست و مو زیر گچ نور نمی ‌رسد و عضلات ضعیف می ‌شود پس ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

⬅️موی بدن در این قسمت تیره تر از حالت عادی است.

⬅️ رنگ‌پریدگی یا پوسته‌ شدن پوست.

⬅️ عضو شکسته کوچک ‌تر به نظر می‌ رسد – عضله کم ‌تری دارد.

به مرور زمان، بدن به حالت عادی برمی ‌گردد و ممکن است به جلسات فیزیوتراپی بیشتری نیاز پیدا کنید. اگر می‌‌خواهید فعالیت ‌های قبلی خود را از سر بگیرید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا محدودیتی وجود دارد یا خیر.

پس از باز کردن گچ پا، احتمالاً متوجه خشک بودن پای خود شده اید. برای بهبود خشکی پا، توصیه می شود به مدت ۱۰ دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ٰ مادرم صافی کف پا دارد و وضعیت مچ پا بسیار اسفناک شده بشرح تصویر ضمیمه و روی پا درد بسیار دارد در ادامه زانوی سمت چپ هم دچار درد شده و با تزریق و مسکن و . . گذر دوران می کند لطفا بفرمائید که مچ پا یا زانو نیاز به عمل و جراحی دارد و اولویت با کدام است ؟ با تشکر
    از شاهرود مزاحم اوقاتتون میشم امکان داره بفرمائید برای جراحی کدوم دکتر رو معرفی می کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)

      زانو زیاد خراب نیست و اول مچ باید عمل بشه

  • تصویر کاربر پریسا شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. دوسال پیش از بلندی افتادم پام ضرب دید و به داخل پیچ خورد دوبار گچ گرفتم و بعدش فیزیوتراپی رفتم. هنوز بعد از دوسال درد و ورم دارم البته ورم آبکی نیست، سفته. بخصوص آشیل. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    حتی درحالت استراحت درد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)

      معاینه دقیق لازم هست و دیدن کل تصاویر ام آر آی

  • تصویر کاربر ارزو یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    درود وقتتون بخیر اقای دکتر
    یکماهه مامانم که ۶۶ ساله هستند پاشون به سنگ جلوی دستشویی خورد و خودشون گفتند که از درد به خودشون می پیچیدن، الان یک ماه و نیمه که گذشته اما همچنان درد موقع راه رفتن دارن ... دکترا گفتند که باید تحمل کنن خودش خوب میشه... استخر برای تسکین دردشون خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)

      درود

      قبل از هر تصمیم درمانی معاینه و رادیوگرافی لازمه

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)

      درود

      قبل از هر تصمیم درمانی معاینه و رادیوگرافی لازمه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر;
    من بعلت شرایط شغلی دچار دیسک کمر شدم و نهایتا منجر به پارگی دیسک ۵ و افتادگی مچ پای چپ شدم و حدود ۲ ماه و نیم هست که جراحی بسته انجام دادم و انجام فیزیوتراپی حدود ۱۰ درصد بهبودی حاصل شده لطفا راهنمایی بفرمائید که من باید چکار کنم آیا پای من بر میگرده یا باید جراحی انجام بدم من روی نوک پا میتونم راه برم ولی روی پاشنه نمیتونم و مچ و انگشتان بالا نمیاد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      فعلا فیزیوتراپی ادامه بدین و یک ماه و نیم دیگه مجدد معاینه بشین

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      فعلا فیزیوتراپی ادامه بدین و یک ماه و نیم دیگه مجدد معاینه بشین

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر نادری فردی با ۶۰ سال سن با سابقه دیسک کمر در ناحیه مهره های ال۵، ۳،۴ هستم در مورخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ به تشخیص دکتر مغز واعصاب (بعداز آزمایشات خون ام،آر،آی ،تست نوار عصب وعضله ومشاوره های پزشکی) عمل جراحی باز در ناحیه ستون فقرات شدم فبل از عمل جراحی بصورت ناگهانی احساس درد شدید در ناحیه عصب سیاتیک کردم و فردای آنروز با افتادگی مچ پا مواجهه شدم . اکنون نزدیک به سه ماه میباشد عمل شده ام ضمننا ۱۵ جلسه فیزیوتراپی نیز شده اما هنوز افتادگی مچ پای راست را دارم لطفا راهنمایی لازم بفرمائید ودر صورت امکان در نزدیکترین زمان ممکن وقت ویزیت تعیین فرمائید چون بسیار سخت است برقراری تماس با مطب .
    سپاسگزارم از محبت شما فراهانی 09121941523
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      اگر امکانش باشه احتمالا جراحی لازمه 

       

  • تصویر کاربر سکینه چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشیدخدمت آقای دکتر،من حدودیک سال پیش پام پیچ خوره،علی رغم مراجعه به ارتوپدهای شهرمون وحتی شهرتبریزپام هنوزخوب نشده وهنوزورم دراطراف قوزک راست وچپ پام هست واطراف کوزک سمت چپ شدیدادردهست طوری که وقتی پامومیزارم روزمین هم شدیدادردمیکنه وهم پام به سمت چپ خم میشه راست وانمی ایسته نظرشماچیه آقای دکترمن بایدچیکارکنم خیلی درمانده شدم
    البته من ۲۰ساله که دراثریه صانحه ازقسمت نخاع ضایعه دارم وپاهام تاحدودزیادی بی حس هستن
    سی تی اسکن،ام آرآی ،رادیولوژی،نوارعصب ازپاهام ،آزمایش موجودهست لطفاراهنمایی کنیدممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      معاینه حتما لازمه و ممکنه جراحی بخواد

  • تصویر کاربر ودود چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    من حدود ۵ سال پیش بدلیل پیچ خوردگی مچ پا دچار پارگی رباط های مچ پا شدم و متاسفانه گچ نگرفتم اون مقطع مچ پام رو
    الان هم درد شدید در ناحیه مچ و مفصل لگن دارم
    هنگام جابجا کردن مچ پام هم صدای ترق توروق مفاصل بوضوح مشخصه
    نتیجه آخرین mri ام رو هم میفرستم خدمتتون
    مچ پام آرتروز آورده؟
    نیازمند جراحیه مچ پام؟
    ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      احتمالا جراحی لازمه باید حتما معاینه بشین

  • تصویر کاربر ضیا چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵ماه قبل باماشبن چپ کردم اززانو به پاین آب داغ ریخته شد وسوخت یک ۲۵روز آهن بیرون پام به استخونم آقای کترپیچ کردن ومن بعد از ۲۵روز از زاهدان به بیرجندمنتقل شدم بعداز ۵روز توبیمارستان عمل شدم تو ساق پام پلاتین هردوطرف گذاشتن کاملا استخون پام شکسته الان نزدیک ۲۵روزه استخون پام چوش خرده وترمیم شده میتونم به آرامی راه برم وشبا ۵تا ناخونم ناگهان تیره وحشتناکی میکشه این تیررکشیدن درردزاهم است ناگهانی هم است وقطی راه میرم دردنمیکنه وقطی نشستم یا دارازکشیدم پام درد میکنه علت درد چیست آقای دکتر ونوک انگشتان پام بالاوپاین میاد ۴۰درصد دیگه پاینو بالا نمیشن .ومن راننده اسنپ هستم ناچارم بخاطر مخارچ زنو بچم برم باماشین کارکنم امروز فقط ۳ساعت رفتم کارکردم فقط امروز آیا میتونم مدت طولانی تری رانندگی کنم واین پای عمل شده من خیلی ضعیف ۲سوم اون پای سالممه وهنگام راه رفتن احساس میکنم پام کچ شده آرام آرام صاف حرکت میکنم وقطی سرعت و بیشترمیگنم کچ میشه وپای سالمم واین پای تصادفیه من وقطی خوابیدم راست میکنم زره ای این زانوی من از اون زانو کچ وایمیسته دلیل اینارو بهم بگین ممنونتون میشم وکی این درد تمام میشه درد پلاتین ناگهان تیرکشیدن ناخنای پای من وخیلیم بابت سلامتیه پام خودم استرس دارم وتپش قلبم الان یک ماه دارم وپای خودمو همیشه گرم نگه میدارم نمیزارم‌سردی بخره بازم درد وتیر‌ناخون دارم مقداریم از اون پای سالمم کچ تر وایمیسته عکس اول عمل پام‌ والان وقطی راه میرم ورم پام کمترشده یک ماه قبل خیلی خیلی ورم می‌کرده‌میکردالان خدارو شکرورم وام خیلی کم شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      نوار عصب بگیرید تا علت درد معلوم بشه 

      فیزیوتراپی و تمرین برای شما ضروریست

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خدا عمر با عزت بهتون بده در مورد جواب سوالات مردمی
    من الان چند ماهه کف پاهام درد میکنه بعضی وقت ها روی پاهام بعضی وقت ها هم زیر انگشت هام کمر درد هم دارم با گردن درد دکتر هم رفتم فرستاد ام ای ار گرفتم گف دیسک کمر نداری ولی کف پاهام درد داره با بی خودی پاهام بعضی وقتا روی پاهام نمیتونم وای بایستم هم کمر درد میشم هم کف پاهام درد میکنه مشکلم چیه میشه کمکم کنید اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      حتما معاینه لازمه 

      یک علت می تونه تنگی نخاع باشه 

      مقاله مربوط به مورتون نوروما رو هم در همین وبسایت بخونید

  • تصویر کاربر شهرام چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    وقت بخیر
    زمانی که پا داخل کفش هست، روی پام به شدت التهاب و درد دارد . به طوری که نمی تونم با کفش ادامه بدم . ممنون میشم راهنمایی کنید یا اگر نیاز هست ویزیت
    عکس از ناحیه درد رو براتون ارسال میکنم. حتی به بعضی از جواب ها حساسیت داره. کلا هر آنچه اصتحکاک ایجاد کنه با روی پا - بعضی اوقات مجبور میشم با آب سرد بشورم که آروم بگیره
    خیلی مشکلم شدیده . ممنون میشم .....
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      لازمه معاینه بشین . شاید نوار عصب لازم باشه

      تشخیص احتمالی: anterior tarsal tunnel syndrome

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر